شماره ١٥٠ – چشمه ی روستای ‏پوتو

نامه پان ایرانیسم
شماره ١٥٠ – چهار شنبه ١٤ خرداد ١٣٩٣ – ٤ ژوئن ٢٠١٤
www.paniranism.info iran@paniranism.info

درود بر هم میهنان گرامی

مطالب زیر تقدیم میشوند

چشمه ی روستای ‏پوتو‬
پاینده باش ای خاک ایران
آشنایی با با یک قهرمان ملی
نجات زاینده‌رود به آلمانی‌ها سپرده شد
ایران بالاترین روند رشد ابتلا به سرطان را در دنیا دارد
آشنایی با آرتمیس ، دریاسالار زمان هخامنشیان-اولین زن دریا سالار جهان
حق تعیین سرنوشت در تاریخ معاصر / سویه ها و نتایج حق تعیین سرنوشت
آرزوی من این است که پرچم شیرو خورشید را بروی خرابه های مدائن به اهتزاز در آورم
عکس؛ دست خط های فارسی ریچارد فرای

پاینده ایران

چشمه ی روستای ‏پوتو‬

رزمنده پان ایرانیست سرور ابوالفضل عابدینی در مرخصی در اطراف زادگاه خود. سپاس از سرور میلاد برای فرستادن عکسهای زیبا از دلاور ایرانزمین

 

 

Abedini_Chashmeh

Abedini va MIlad

دیروز ظهر پس از آبتنی جانانه در چشمه و آبشار روستای پوتو و خوردن هندوانه . پس از پیمودن یک ساعت و نیم دمای هوا 25 درجه شد که حدود 15 درجه با رامهرمز اختلاف داشت!

***

پاینده باش ای خاک ایران

***
آشنایی با با یک قهرمان ملی

برگرفته از برگه مردان آسمان

Sartip

با درود؛
تیمسار سرتیپ خلبان ، علی اشرف بهرامی پناه
تنها خلبانی است که فرمانده نیروی هوایی عراق به نام (WOLF ) از او یاد کرده است.
گرگ آسمان:
او تنها شاگرد ممتاز ، همه دوره های حرفه ای آکادمیک خلبانی ایالات متحده امریکا با نمره شگفت انگیز ( 100 Perfect ) بوده و تنها کسی است که از استاد سختگیر امریکا (James Silicon ) نمره 100 گرفته است.!
پس از نپذیرفتن پیشنهاد ایالات متحده امریکا مبنی بر اقامت و دریافت امتیازات بسیار در آن کشور به ایران باز می گردد.
او دارنده رکورد بیشترین ساعات انجام عملیات جنگی در زمان 8ساله ی جنگ بدون کوچکترین صدمه است.
همچنین یکی از دارندگان با ارزشترین عنوان خلبانی و رزم خلبانی یعنی (TOP GUN ) تاریخ نیروی هوایی ایران است.
وی دارنده دومین رکورد ساعت‌های پرواز پیاپی بدون توقف عملیاتی در جنگ که پس از زدن این رکورد بسیار سخت و سنگین 40% شنوایی گوش راست خود را از دست داد…
این نوشتار (Post) نه پسند (Like) میخواد نه یادداشت (Comment) فقط چیزی به نام اشتراک گذاری ( Share ) میخواد تا بقیه هم میهنان و دوستامون ((( آگاه ))) بشن و بدانند.
باشد که الگو بگیریم …

***
نجات زاینده‌رود به آلمانی‌ها سپرده شد

مدیرکل توسعه پایدار، تغییر آب و هوا و انرژی وزارت علوم و تحقیقات آلمان گفت: در صدد اتخاذ تدابیری جهت احیای رودخانه زاینده رود هستیم.

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از مهر، «یوهانس کراوس» مدیرکل توسعه پایدار، تغییر آب و هوا و انرژی وزارت علوم و تحقیقات جمهوری فدرال آلمان در اصفهان گفت: احیای رودخانه زاینده‌ رود برای وزارت علوم و تحقیقات آلمان بسیار حایز اهمیت است.

Zayandeh Rud

وی افزود: وزارت علوم و تحقیقات آلمان پروژه‌های بسیاری در بخش آب و فاضلاب در سطح بین‌ المللی در دستور کار دارد این در حالی است که احیای زاینده‌ رود برای محققان آلمانی بسیار قابل‌ توجه است.

کراوس با بیان اینکه در ایران بسیاری از صنعتگران، کشاورزان و کارشناسان دغدغه احیای زاینده‌ رود را دارند اعلام کرد: یکی از عواملی که منجر شد محققان آلمانی در صدد تدابیری جهت احیای زاینده‌ رود برآیند، دغدغه و ایده‌ پردازی است که بسیاری از اقشار مختلف درباره احیای زاینده‌ رود دارند و این رویداد منجر شد آلمانی‌ ها با جدیت این پروژه را دنبال کنند.

مدیرکل توسعه پایدار وزارت علوم و تحقیقات آلمان سپس به همکاری دیرینه آلمان و ایران در زمینه اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: در بسیاری از پروژه‌های بخش آب و فاضلاب، تبادل فناوری بین این دو کشور صورت گرفته است.

Zayandeh Rud 2

وی افزود: در زمان حاضر، محققان آلمانی بر روی روند تصفیه فاضلاب در ایران آزمایش‌ هایی را در دستور کار قرار داده‌اند که امیدواریم این آزمایش‌ ها تاثیر به سزایی در ارتقای فرآیند تصفیه در ایران به همراه داشته باشد.

کراوس به مصرف بهینه آب در آلمان اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به میزان بارندگی در آلمان، از لحاظ منابع آبی این کشور با محدودیتی مواجه نیست اما مصرف سرانه آب در آلمان بسیار پایین است به‌ طوری که نیازی به تبلیغ پیرامون مصرف بهینه آب در آلمان وجود ندارد.

Khosksali dar Iran

مدیرکل توسعه پایدار وزارت علوم و تحقیقات آلمان دلیل این امر را قیمت بالای هر مترمکعب آب در این کشور خواند و تصریح کرد: در زمان حاضر، بابت هر مترمکعب آب و تصفیه هر مترمکعب فاضلاب رقمی معادل ۵ یورو از مشترکان دریافت می‌شود و قیمت بالای آب خود عاملی شده که مردم در مصرف آب صرفه‌ جویی کنند.

وی گفت: فرآیند تصفیه در تصفیه‌ خانه شمال اصفهان با توجه به آزمایش‌ هایی که در این تصفیه‌ خانه صورت می‌گیرد و بازسازی فاز نخست این تصفیه‌ خانه که موجب ارتقای فرآیند تصفیه شده است، بسیار مطلوب به نظر می‌رسد.

***
ایران بالاترین روند رشد ابتلا به سرطان را در دنیا دارد

بر گرفته از تارنمای سازمان جوانان حزب پان ایرانیست

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران روز شنبه دهم خرداد خبر داد که «ایران بالاترین روند رشد ابتلا به سرطان را در دنیا دارد.»
به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از ایلنا، محمد اسماعیل اکبری که در همایشی در وزارت بهداشت سخن می‌گفت اظهار داشت: «سالانه حدود ۹۰ هزار مبتلا به سرطان در کشور داریم که ۳۳ هزار نفر نیز در سال به خاطر سرطان می‌میرند.»

Saratan

آقای اکبری با ذکر این‌که «میزان سرطان کشور ۱۵۰ در ۱۰۰ هزار نفر است» گفت: «در سرعت رشد سرطان و بالا رفتن بروز آن با هیچ کشوری قابل مقایسه نیستیم.»
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: «۶۳ درصد از بیماران مبتلا به سرطان‌های کلرومتان دخانیاتی هستند و ۳۰ درصد از آن‌ها از تریاک یا مشتقاتش مصرف می‌کنند.»

وی با ذکر این‌که در کنار سیگار «قلیان هم وضع بسیار بدی دارد» از این‌که در ایران مصرف قلیان رایج است اظهار تأسف کرد.
پیش از این روز هفتم خرداد، رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه شهید بهشتی از بروز سالانه ۷۰ هزار مورد جدید سرطان در ایران خبر داد.
محمدرضا زالی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس هم‌چنین با اشاره به این‌که «سن ابتلا به بیماری‌های التهابی روده طی چند سال گذشته در تهران از ۳۰ سال به پنج تا ۱۰ سال کاهش یافته‌است»، افزود: «فردی که از پنج سالگی به این نوع بیماری‌ها مبتلا شود متحمل درد و هزینه‌هایی بی‌شمار خواهد شد.»

آقای زالی در ادامه گفت: «به دلیل افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت ایران انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در یک دهه آینده به شدت افزایش یافته و به دو برابر مقدار کنونی برسد.»

در روزهای اخیر خبرهای گوناگونی در مورد مسئله «سرطان‌زا بودن» بنزین پتروشیمی که در ایران تولید می‌شود مخابره شده‌است.
ایران تا سال ۸۸ خورشیدی حدود نیمی از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های غرب درباره بنزین، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند.«ام‌تی‌بی‌ای» ماده‌ای سمی و سرطان‌زاست.
پس از هفته‌ها کشمکش در مجلس بر سر موضوع تولید بنزین «سرطان‌زا» در پتروشیمی‌ها، کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ایران، روز چهارشنبه ۷ خرداد با بیان اینکه در تولید بنزین استاندارد کوتاهی شده گفت که مجلس با متخلفان و تولیدکنندگان بنزین غیر استاندارد برخورد می‌کند.

در همین حال در حالی که روز دوشنبه پنجم خرداد سعید حیدری طیب، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت که «آلایندگی بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها تایید شده‌است» در همین روز مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت که «حساسیت ایجاد شده روی بنزین پتروشیمی‌ها بیجا است».
از سوی دیگر به نوشته خبرگزاری فارس، مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه یازدهم خرداد اظهارات مسئولان در خصوص واردات بنزین و بی‌کیفیتی بنزین داخلی را «بازی سیاسی خواند» و گفت: «برخی از بستگان مسئولان منافعی در واردات بنزین دارند، همسر یک مقام دولتی از واردکنندگان بزرگ بنزین است.» وی اشاره‌ای به نام و مشخصات «همسر این مقام دولتی» نکرد.

***

آشنایی با آرتمیس ، دریاسالار زمان هخامنشیان-اولین زن دریا سالار جهان

Artimes

بر گرفته از فیسبوک لیدا سلطانی
آرتمیس یا آرتمیز در لغت به معنی راست گفتار بزرگ است
از آرتمیس به عنوان نخستین و تنها زن دریا سالار جهان تا به امروز نام برده اند!
او به سال ۴۸۰ پیش از میلاد به مقام دریا سالاری ارتش شاهنشاهی خشایارشا رسید . و در نبرد ایران و یونان ارتش ایران را از مرزهای دریایی هدایت می کرد
آرتمیس با خردمندی و کارآمدی بی همتایی٬ ‌کشتیهای جنگی دیو پیکر را رهبری کرد و با فرماندهی درست بایسته خویش٬ ‌ در حالی که بسیاری از ناوگانهای دیگر از دشمن شکست خوردند، ناوگان تحت فرماندهی او بر یونانیان پیروز شد
این زن فرمانده از رایزنان جنگی خشایارشا نیز بوده است.
تاریخ نویسان یونان او را در زیبایی و برجستگی و متانت سرآمد همه زنان آن روزگار نامیده اند.
آرتمیس Artemis نخستین زن دریانورد ایرانی است که درحدود ۲۴۸۰ سال پیش،فرمان دریاسالاری خویش را از سوی خشایارشاه هخامنشی دریافت کرد و اولین بانویی می باشد که در تاریخ دریانوردی جهان در جایگاه فرماندهی دریایی قرار گرفته است. در سال ۴۸۴ پیش از میلاد، هنگامی که فرمان بسیج دریایی برای شرکت در جنگ با یونان از سوی خشایارشاه صادر شد، آرتمیس فرماندار سرزمین کاریه با پنج فروند کشتی جنگی که خود فرماندهی آنها را در دست داشت به نیروی دریایی ایران پیوست. دراین جنگ که ایرانیان موفق به تصرف آتن شدند، نیروی زمینی ایران را ۸۰۰ هزار پیاده و ۸۰ هزار سواره تشکیل می داد و نیروی دریایی ایران شامل ۱۲۰۰ ناو جنگی و ۳۰۰ کشتی ترابری بود.
همچنین آرتمیس در سال ۴۸۰ پیش از میلاد در جنگ سالامین Salamine که بین نیروی دریایی ایران و یونان درگرفت شرکت داشت و دلاوری های بسیاری از خود نشان داد و با ستایش دوست و آشنا روبرو شد.او در یکی از دشوارترین شرایط در جنگ سالامین، بادلیری و بیباکی کم مانند توانست بخشی از نیروی دریایی ایران را از خطر نابودی نجات دهد و به همین دلیل به افتخار دریافت فرمان دریاسالاری از سوی خشایارشاه رسید.او به خشایارشاه پیشنهاد ازدواج نیز داد که بدلایلی این پیوند صورت نگرفت. در سالهای دهه شصت میلادی (دهه چهل خورشیدی) نیروی دریایی ایران، برای نخستین بار ناو شکن بزرگی را به نام یک زن نام گذاری کرد و او «آرتمیس» بود.
ناو شکن آرتمیس در دوران خدمت «دریاسالار فرج الله رسایی» به آب انداخته شد و سالها بر روی آبهای خلیج همیشه پارس پاسدار سواحل ایران بود.

***
حق تعیین سرنوشت در تاریخ معاصر / سویه ها و نتایج حق تعیین سرنوشت

سالار سیف الدینی
بر گرفته از تارنمای آذری ها

Salar_Sokhanrani

این نوشته گزارشی از سخنرانی در “کنفرانس آذربایجان در تاریخ معاصر و فرقه دموکرات” است که در آذر 1392 در تهران برگزار شد.
خودمختاری یکی از اهدافی است که فرقه دموکرات آذربایجان و حزب دموکرات کردستان در آن دوره به شدت پیگیر آن بودند و یکی از دال های گفتمانی و مطالبات این دو جریان بود که در اعلامیه های خود نیز از دولت خواسته بودند.

شرایط جهانی و منطقه ای که فرقه در آن دوره به سمت خودمختاری رفت شرایط خاصی بود. در آن دوره در بسیاری از مناطق اطراف ایران خودمختاری باب شده بود. در 1918 شیخ محمود برزنجی با هدایت انگلیسی ها یک فدراسیون کُرد در سلیمانیه تشکیل داد که در وضعیت بی دولتی و خلاء حضور عثمانی در منطقه میسر شد. این فدراسیون فقط یک سال عمر داشت.

با معاهده سور که دولت های پیروز جنگ جهانی اول به عثمانی تحمیل کرده بودند، زمزمه این بود که برای ارامنه و اکراد عثمانی وضعیت خودمختاری شناسایی شود که با عدم تصویب این معاهده در پارلمان کشورهای اروپایی موضوعیت آن از بین رفت. در 1923 در شوروی لنین برای اقلیت کُرد قفقاز جنوبی وضعیت خودمختاری شناسایی کرد که جمهوری خودمختار کردستان سرخ نامیده شد. در 1929 با ملغی شدن همه نواحی خودمختاری در اتحاد جماهیر شوروی حیات این منطقه نیز که در نواحی ارمنستان امروزی بنا شده بود از بین رفت. فعالیت های فرقه عدم مرکزیت در اواسط دهه 1910.م نیز در راستای کسب خودمختاری در قفقاز بود.

از نظر سیاسی در گفتار مارکسیسم- لنینیسم موضوع خودمختاری قومی و حق تعیین سرنوشت (ح.ت.س) جایگاه خاصی داشت و این به عنوان یک دیسکورس فرعی اما مهم در مارکسیسم- لنینیسم جای خود را باز کرده بود. به خاطر همین جاذبه است که شاهد بودیم تا 1990 اکثر جنبش های قومی در جهان سبقه چپ دارند. دلیل این بود که آنها یک دستگاه فکری آماده و قابل تعمیم برای جنبش های قومی دست و پا کرده بودند و جنبش های قومی می توانستند با استفاده از آن هم مبانی تئوریک خود را داشته باشد و هم در اشتراک با یک گفتار بزرگ تر قرار گیرند.
اما تفاوت های زیادی بین حق تعیین سرنوشت ملل در کاربست لنین و ویلسون بود. نخستین تفاوت بستر لیبرالی کاربستی بود که ویلسون مطرح می کرد و راه رسیدن به آن مشارکت سیاسی بود در حالی که لنین در کاربست مارکسی از ح.ت.س صحبت می کرد که راه رسیدن به آن انقلاب بود. چیزی که ویلسون مطرح می کرد نتیجه منطفی تئوری حاکمیت بود. اما آنچه لنین مطرح می کرد در برخی جاها با حق حاکمیت در تضاد بود.

آنچه بعد از جنگ جهانی دوم تحت عنوان ح.ت.س وارد منشور سازمان ملل و میثاقین شد متفاوت از این دو و در واقع جنبه ای مختلط از هر دو بود. این موضوع در خصوص ح.ت.س بسیار مهم است که دقت داشتیم باشیم مفهوم ح.ت.س در طول زمان دستخوش انقباض و انبساط نظری شده است. یعنی همیشه یک مفهوم ثابت نبود بلکه امری پویا بود. این مفهوم در کانتکست لنین یک گونه است، در اندیشه ویلسون یک شکل دیگر به خود می گیرد ، در عرصه عمل هم در تجربه جامعه ملل با گونه خاصی از برداشت از ح.ت.س روبرو هستیم و وقتی به منشور آتلاننیک و سپس سازمان ملل می رسد به شکل دیگری در می آید. در خود بستر حقوق بشر نوین نیز پیچیدگی خاص خود را دارد. مثلا اعلامیه استعمارزدایی در سرزمین های متسعمره وقتی از ح.ت.س صحبت می کند منظوری متفاوت با میثاق حقوق مدنی- سیاسی دارد و اخص است.

یا در تجربه سازمان ملل در قضیه آلند شاهد طرح این موضوع بین سوئد و فنلاند هستیم. جزایر آلند مجموعه جزایر سوئدی زبان بودند که مردم آن خواستار پیوستن به سوئد شده بودند. رفراندمی هم برای این موضوع انجام داده بودند که طی آن مردم رای مثبت داده بودند. جامعه ملل در پی شکایت فنلاند دو کمیسیون حقوقی و تحقیق برای این موضوع تشکیل داد که هر دو به نفع فنلاند گزارش دادند. کمیسیون تحقیق با تاکید بر نظم عمومی در جامعه جهانی و غیر قابل انتقال و خدشه ناپذیر بودن حق حاکمیت، جدایی آلند از فنلاند را ممکن ندانست و با اشاره به نبود شرایط «حاد» جدایی آلند از فنلاند را غیرقابل پذیرش دانست.
اشاره به وضعیت حاد در این گزارش اهمیت زیادی دارد. هر چند جامعه ملل در نهایت رای به باقی ماندن این منطقه در مرزهای سیاسی فنلاند داد اما بعدها قلمرو وضعیت حاد تسری پیدا کرد، و حقوق دانان بین الملل در سازمان ملل با استخراج این مفهوم به این نتیجه رسیدند که در صورتی که وضعیت حادی وجود داشته باشد، در آن صورت اقلیت های قومی می توانند درخواست جدایی طلبی داشته باشند. این مفهوم بعدها در منشور آتلانتیک و منشور سازمان ملل متحد مورد استفاده قرار گرفت.

ح.ت.س در رویه سازمان ملل متحد دارای دو جنبه عمومی است که معمولا به آن اشاره می شود. پیش از هر چیز باید گفت در اینجا از مفهوم لنین ح.ت.س پرهیز شده و به جای کلمه ملل از واژه «مردم» استفاده کردند. بنابراین مخاطبین این اصل و کسانی که اهلیت استفاده از آن را دارند مردمPeople هستند. موضوع مهم دیگر در منشور و میثاقین(1968) این است ح.ت.س در این اسناد دارای دو بعد است. یک سویه داخلی (یعنی مشارکت سیاسی،انتخابات، حقوق شهروندی و به طور کلی حقوق دموکراتیک) و یک بعد خارجی (مشخصا جدایی خواهی). در این رویه اصل بر بعد داخلی است، و جدایی طلبی استنثاء و در قلمرو وضعیت «حاد» پذیرفته می شود که از تجربه جامعه ملل اخذ شده است. در اینجا است که قضیه پیچیده می شود و راه برای برداشت های مختلف همواره می گردد.

در بعد دوم یعنی حق جدایی خواهی، آنچه موجد این حق است، یک سری شرایط دارد که قبل از هر چیز باز می گردد به موضوع استعمار زدایی. با آغاز روند استعمار زدایی از سرزمین های مستعمره و تحت قیمومت در 1960 و تقریبا اتمام آن در 1990 این بعد از ح.ت.س خارجی تمام شد. جهان دیگر دوران استعمار را پشت سرگذاشت و دول استعماری اروپایی تحت نظارت سازمان ملل به سرزمین ها مزبور استقلال دادند.

بند 7 اعلامیه 1960 استعمارزدایی این حساسیت را داشت که مورد سوء استفاده قرار نگیرد و حاکمیت کشورها نقض نشود: «کلیه کشورها باید صادقانه و جدا مفاد منشور ملل متحد،اعلامیه جهانی حقوق بشر و این اعلامیه را بر اساس برابری ،عدم دخالت در امور کشورها و احترام به حقوق و استقلال کلیه ملت ها و تمامیت ارضی آنها رعایت کنند». دلالت این بند بر استثنایی بودن ح.ت.س و حرمت تمامیت ارضی بقیه دولت ها است.

تقسیم بندی ح.ت.س به دو بعد داخلی و خارجی یک امر سلیقه ای و تفسیر حقوق دانان نیست بلکه نص صریح احکام سازمان ملل است. برای نمونه « قطع نامه اصول حقوق بین الملل در امور اصول روابط دوستانه و همکاری بین دولت ها-1977» در مورد ح.ت.س و ارتباط آن با حق جدایی خواهی چنین می گوید: «نهضت های آزادی بخش ملی در صورتی می توانند از این پروتکل و حقوق و تکالیف مقرر در آن برخوردار بشوند که اولا درخواست الحاق [به پروتکل] توسط مقامی که نماینده ملتی است صورت گرفته باشد، ثانیا چنین ملتی درگیر مخاصمه از نوع مخاصمات مسلحانه مردم یک سرزمین علیه سلطه استعماری و اشغال خارجی و رژیم نژادپرست باشند».
بنابراین غیر از سرزمین های مستعمره جدایی خواهی بر مبنای ح.ت.س در خصوص اشغال خارجی و رژیم نژادپرست (مثلا افریقای جنوبی) قابل اعمال است.

تفسیر عام کمیته مبارزه با تبعیض نژادی سازمان ملل به شماره 23 نیز در این خصوص قابل ذکر است. «در خصوص ح.ت.س دو جنبه را باید از هم تفکیک کرد. این حق دارای یک جنبه داخلی است که به حق تمام خلق ها به تعقیب آزادانه توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی خود بدون دخالت خارجی می باشد. در این خصوص ارتباطی بین ح.ت.س و حق هر شهروند برای مشارکت در امور عمومی آن کشور که در بند 30 ماده 5 کنوانسیون رفع تبعیض نژادی آمده است در تمام سطوح وجود دارد. جنبه خارجی ح.ت.س به معنای آن است که همه خلق ها حق تعیین آزادانه وضعیت سیاسی و جایگاه خود در حقوق بین الملل را بر پایه برابر دارند. این حق با آزادی مردم از استعمار و ممنوعیت تسلط و استثمار خارجی پیوند دارد».

مجددا می بینیم که اسناد سازمان ملل اقدام به تفکیک دو جنبه متفاوت از اصل ح.ت.س کرده اند و حق جدایی طلبی برای خلق ها را در پیوند با سه وضعیت حاد ارزیابی می کنند. در سال 1991 در بحران قومی یوگسلاوی کمیسیون بادینتر از سوی سازمان ملل تشکیل شد. یکی از آرای این کمیسیون در پاسخ به این پرسش که آیا اقلیت صرب در کرواسی حق جدایی طلبی با استناد به ح.ت.س دارد یا خیر به این شکل است:

«در هیچ اوضاع و احوئالی ح.ت.س نمی تواند اصل گزند ناپذیری مرزها را نادیده بگیرد مگر این که توافقی بین دولت ها صورت گیرد»

در مقام نتیجه گیری می توان گفت که اصل ح.ت.س 5 پیامد مستقیم دارد که فقط یکی از آنها به مسئله جدایی طلبی دلالت می کند و بقیه سویه های دموکراتیک و مشارکتی دارند:

نخست این که به حق مردم به داشتن یک دولت مستقل و بری از دخالت دولت های دیگر اشاره می کند. این سویه ماحصل نیازی بود که جهان به هنگام فروپاشی امپراتوری ها و ظهور دولت های ملی احساس می کرد.

نتیجه دوم حق مردم سرزمین های مستعمره برای کسب استقلال و داشتن دولت مستقل اشاره دارد و آن نیز محصول نیاز دوران استعمارزدایی بود.

نتیجه سوم حق انتخاب مردم برای گزینش دولتی بود که می خواهند در چارچوب آن زندگی کنند و اشاره می کرد به حقوق گروه های جمعیتی از جمله اقلیت های قومی که می توانست به صورت درخواست خودمختاری یا جدایی طلبی بیان شود که در قلمرو وضعیت حاد یعنی رژیم های نژادپرست (مانند آپارتاید افریقای جنوبی) و اشغال خارجی قابل طرح است.

ح.ت.س همچنین به معنی حق مردم یک کشور برای تعیین نظام سیاسی دلخواه هم هست. و این نتیجه چهارم این اصل است. نتیجه پنجم نیز حق مشارکت در امور اجتماعی، سیاسی فرهنگیو حتی استخراج منابع زیرزمینی و معادن است.

***
آرزوی من این است که پرچم شیرو خورشید را بروی خرابه های مدائن به اهتزاز در آورم .

Idris Barzani

((( پرچم ایران باید بر فراز تیسفون مدائن به اهتزاز در آید )))
هر جا کرد هست آن جا ایران است .
اینها سخنان تاریخی ادریس بارزانی پسر زنده یاد ملامصطفی بارزانی رهبر حزب پارت دموکرات کردستان عراق در سال 1345 است . ادریس بارزانی در طول حیات کوتاه خود همواره در مسیر ایجاد و اتحاد سرزمین ها ایرانی با یکدیگر گام بر می داشت او گفت : ما بخاطر ظلم و جور اعراب میجنگیم تا کردستان را از زیر یوغ عرب آزاد کنیم. پس از پیروزی پیوستگی خود با ایران را اعلام میکنیم. مرز ایران با عراق نقطه رواندوز است تیسفون مدائن هنوز در بغداد است و پرچم ایران باید بر فراز آن طاق باشکوه به اهتزاز در آید.

منبع : گزارش سفر هیات اعزامی حزب پان ایرانیست به کردستان عراق – دیدار با زنده یاد ملامصطفی بارزانی در سال 1345 شماره گزارش 520/6655 آرشیو اسناد انقلاب اسلامی ایران مرکز مطالعات خلیج فارس

پاینده ایران و درود بر مام میهنی که این چنین فرزندانی در خود پروراند .
زنده باد ایران زنده باد کرد کردستان بزرگ

***
عکس؛ دست خط های فارسی ریچارد فرای

بر گرفته از ایران پرس نیوز

مجله بخارا در شماره جدید خود چند نمونه از دست خط ریچارد فرای، ایران شناس برجسته آمریکایی را به زبان فارسی منتشر کرده است. فرای در این دست خط ها احساس خود را در باره ایران همیشه جاوید بیان کرده است.

Fry

***

پان ایرانیست‌ها و همه زندانیان سیاسی را آزاد کنید

FreeA.Abedini

FreeAbolzal

Abedini dar Tazahorat

رزمنده پان ایرانیست ابوالفضل عابدینی پیش از زندان هنگام تظاهرات در مقابل سفارت شیخک نشین امارات

***

تارنمای نامه پان ایرانیسم:
http://paniranism.info

فیسبوک نامه پان ایرانیسم:
www.facebook.com/paniranism

تارنمای سازمان جوانان حزب پان ایرانیست:
http://paniranist.info

فیسبوک سازمان جوانان حزب پان ایرانیست:
https://www.facebook.com/paniranist.info

تارنمای حزب پان ایرانیست – سازمان برونمرزی (شاخه آمریکای شمالی)
www.paniranism.net

تارنمای حزب پان ایرانیست:
www.paniranism.org

فیسبوک حزب پان ایرانیست
www.facebook.com/paniranistparty

تارنمای تریبون آزاد پان ایرانیست در خوزستان:
www.pan-iranist.net

کانال یوتیوب حزب پان ایرانیست:
http://www.youtube.com/paniranistparty

***

حزب پان ایرانیست – سازمان برونمرزی
همبستگی‌ ملی‌ . یکپارچگی ایران . حاکمیت ملت
هم میهن گرامی‌: برای ایرانی یکپارچه، آزاد، آباد، سربلند و دمکرات با حاکمیت ملت به ما بپیوندید

iran@paniranism.info
www.paniranism.info

درخواست هموندی
www.paniranist.org/a.htm

کنون ای هم وطن ای جان جانان / بیا با ما بگو پاینده ایران

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Copyright©2010-2018.