شماره ١٧٨ – یلدا شب زایش مهر و خورشید گرامی باد

درفش ملی ایران

نامه پان ایرانیسم
شماره ١٧٨ – آدینه ٢٨ آذر ١٣٩٣ – ١٩ دسامبر ٢٠١٤
www.paniranism.info – iran@paniranism.info

درود بر هم میهنان گرامی

یلدا شب زایش مهر و خورشید گرامی باد
درخت سرو جشن شب یلدا
کریسمس جشن پرستش میترا ایزد باستان ایران زمین
فرق تخت جمشيد با كولوسيوم و فرق ايران با اروپا
درگذشت سرور دکتر عبدالرضا طبیب
که ایران بود قبله جان من

پاینده ایران

یلدا شب زایش مهر و خورشید گرامی باد

Yalda Shab Zayesh

چو مهر میهنت افروز گردد
شب یلدای میهن روز گردد

Yalda Cho Mehr Mihan

Shab Yalda

Yalda Sofreh

***

درخت سرو جشن شب یلدا

شاهین سپنتا
برگرفته از تارنمای ایران نامه

آیا می دانید، سنت آذین بندی درخت سبز کریسمس ریشه در یک سنت ایرانی دارد که امروز فراموش شده است؟
آیا می دانید، ایرانی ها به جای درخت کاج، در جشن شب چله یا جشن یلدا درختان سرو را آذین می بستند؟
جشن یلدا، جشن زایش مهر است. چون نیاکان ما می دانستند که از آغاز دی ماه، روزها به تدریج بلندتر و شب ها کوتاه تر می شود و خورشید هر روز بیش تر در آسمان می ماند و نور و گرمی می پراکند. از این روی در آخرین شب پاییز ( درازترین شب سال ) و پیش از آغاز نخستین روز زمستان، برآمدن « نخستین پرتوهای خورشید تابان » را که « مهر » می نامیدند ، به عنوان لحظه « زایش مهر » جشن می گرفتند که جشن « یلدا » و یا جشن « شب چله» نامیده شد. ( از اول دی ماه تا دهم بهمن ماه که 40 روز است ” چله بزرگ” نامیده می شود و از دهم بهمن ماه تا بیستم اسفند ماه نیز ” چله کوچک ” نامیده می شود چون در این 40 روز دوم یا چهله کوچک از شدت سرما نسبت به چهله بزرگ کاسته شده است.)

نگاره درخت سرو در سنگ نگاره های تخت جمشید


در باور پیروان آیین مهر، سرو درختی است که ویژه خورشید و زایش مهر است؛ درختی که همیشه سبز و با طراوت است و در برابر سردی و تاریکی پایداری می کند. از این روی سرو نماد مهر تابان و زندگی بخش و نشانه نامیرایی و آزادگی و پایداری در برابر نیروهای مرگ آور بود. از این روی در شب زایش مهر ، « سروِ مهر » را می آراستند و هدایایی در پایش می نهادند و با خود پیمان می بستند که برای سال دیگر نیز سرو همیشه سبز دیگری بنشانند. براین پایه، درخت سرو از دیرباز تاکنون عضوی ثابت و جدانشدنی از باغ های بهشت گونه ایرانی است که یادگار آن باغ های بهشتی هنوز بر روی سنگ نگاره های شهر پارسه و آثار برجای مانده از نیایشگاه های مهری و نقش های ابریشمی قالی های باغی ایرانی و بسیاری دیگر از آثار هنری دوره های مختلف تاریخی از گبه و گلیم و ترمه گرفته تا مینیاتور و کاشی کاری در بناهای مختلف برجای مانده است.

آیین های زیبای ایرانی را دوباره زنده کنیم

***

کریسمس جشن پرستش میترا ایزد باستان ایران زمین

زیبا
بر گرفته از اینترنت

برخی مورخان معتقدند که بیشتر رسوم دین مسیحیت از مهرپرستی و یا میتراییسم برگرفته شده‌است. مانند تولد مسیح در یک آغل که به گفته آنها برگرفته شده از تولد میترا در غار است و همچنین شب میلاد مسیح که مصادف با چله (یلدا) می‌باشد، و همچنین درخت سرو و کاج که در آیین مهر با ستاره‌ای بر فرازش تزیین می‌شد. (ستاره نشانه ایست که بازرگانان را راهنمایی می‌کند تا به میترا در غار برسند – درخت سرو را از این روی دوست داشتند که نماد آزادگی و مقاومت در برابر تاریکی بود که آثارش را در ادبیات پارسی می‌توانیم به وفور بیابیم – درخت کاج از این روی در کشورهای اروپایی مرسوم شد که محیط طبیعی آنها برای رویش کاج بهتر بود). مورد دیگر شباهت کلاه بابانوئل با کلاهی شبیه کلاه موبدان آیین مهر است.

عده بسیاری نیز معتقدند که «بابانوئل»، شخصیت افسانه‌ای که مسیحیان را در ایام کریسمس با هدایای خود، خوشحال می‌سازد، در واقع از عمو نوروز ایرانی الهام گرفته و در ابتدا، لباسی سبز بر تن داشته است.

البته آن طور که از متون مقدس مسیحیان برمی آید، تولد عیسای مسیح در یکی از اعتدالین (اعتدال بهاری یا پاییزی) صورت گرفته است و نه در زمستان.همانگونه که مورخین قرون اولیه انتشار مسیحیت روایت می کنند، تغییر تاریخ جشن میلاد مسیح(کریسمس) و انطباق آن بر سالروز تولد میترا، توسط کنستانتین کبیر و به مشاورت کلیسا، به منظور جایگزین نمودن آن با جشن انقلاب زمستانی یا زادروز خورشید بوده است.

Mitra & Christ

مسیحیان و پاپ لئو در قرن چهارم برای از بین بردن این سنت تلاش کردند و سرانجام پیروز شدند.همزمانی تولد مسیح با شب چله سبب شد که این دو جشن با هم برگزار شود ولی به تدریج با تغییر مداوم تاریخ، زمان آن تغییرکرد.به قولی شب چله زمان تولد مهر یا میترا است.

ظاهرا پس از مسیحی شدن رومیان، سیصد سال پس از تولد مسیح، کلیسا جشن تولد مهر را به عنوان زادروز عیسی پذیرفت، زیرا، موقع تولد او دقیقا معلوم نبود. ازین روست که تا امروز بابانوئل با لباس و کلاه موبدان ظاهر می شود و درخت سرو و ستاره بالای آن هم یادگار مهری هاست، جالب این است که یلدا کلمه ایست سریانی به معنای تولد و به گفته ابوریحان آن را شب زادن ترجمه کرده اند.

همچنین گفته میشود وقتی میتراییسم از تمدن ایران باستان در جهان گسترش یافت،در روم وبسیاری از کشورهای اروپایی ،روز21 دسامبر به عنوان تولد میترا جشن گرفته میشد.ولی پس از قرن چهارم A.D در پی اشتباهات محاسباتی این روز به 25 دسامبر انتقال یافت و در آن زمان مسیحیان روز ژانویه را روز تولد مسیح جشن می گرفتند.اما با گسترش مسیحیت در آن زمان به دلیل اینکه نمی توانستند مردم را از برپاداشتن این جشن منع کنند بنابراین روز کریسمس را به روز 25 دسامبر جابه جا کردند.در واقع کریسمس، صورت «مسیحی شده» جشن ایرانی چله (یلدا)است.

***

فرق تخت جمشيد با كولوسيوم و فرق ايران با اروپا

سعيد بشيرتاش
بر گرفته از فیسبوک دریا صفایی

Perspolis

Colusium

پريروز در رم بوديم و به ديدن كولوسيوم رفتيم. ديدن كولوسيوم، و مقايسه آن با تخت جمشيد، به من اين انگيزه را داد تا متن زير را بنويسم:

در حدود ١٩٥٠ سال پيش، روم به اورشليم حمله كرد، آن شهر را ويران كرد و مردمانش را به بردگى گرفت. حدود ٤٥ تا ٦٠ هزار نفر از اين بردگان، براى ساختن كولوسيوم به كار گرفته شدند. بخش بزرگى از اين بردگان در حين كار كشته شدند. مراسم افتتاحيه كولوسيوم با كشتار ٩ هزار حيوان غيراهلى برگزار شد.

در كولسيوم زنان و مردان از هم جدا بودند. جايگاه زنان در طبقه پنجم بود، كه ديد بسيار بدى به ميدان داشت. جايگاه مخصوص زنان در كولوسيوم بسيار ناامن و خطرناك بود، چرا كه سكوهاى آنها با طناب هايى نگه داشته ميشد كه هر از چندى پاره ميشدند و زنان از ارتفاع ٥٠ مترى به پايين سقوطى مرگبار ميكردند. اما جايگاه مردان بسيار امن بود. آنها بر روى سكوهاى سنگى مى نشستند.

كولوسيوم، محل برگزارى جشنهاى امپراتور و مردم رم بود. در طى اين جشنها، كه هر بار ١٠٠ روز به درازا ميكشيد، حيوانات درنده را به جان بردگان و گلادياتورها مى انداختند و يا گلاديوتورها، كه برده بودند و اميد به زندگى آنها به سختى به ٢٢ سالگى ميرسيد، را مجبور به كشتن يكديگر ميكردند. امپراتور و مردم رم نيز شاهد اين كشتار بودند و از آن لذت ميبردند.

در طى هر دوره از اين جشن ها حدود ٥ هزار برده و گلاديوتور به قتل ميرسيدند. در روزهايى كه جشن برقرار نبود، محكومان به مرگ را جلوى حيوانات درنده مى انداختند تا زنده زنده خورده شوند. امپراتور و مردم رم نيز شاهد زنده زنده خورده شدن اين آدميانِ تيره بخت بودند.

در كل، بيش از يك ميليون نفر، از جمله ٥٠٠ تا ٧٠٠ هزار گلادياتور، در صحن كلوسيوم به طرز وحشيانه اى كشته شدند. اين ميدان چهار هزار متر مربعى، بزرگترين قتلگاه تاريخ بشريت بوده است.
امروزه، كولوسيوم محبوبترين بناى ايتاليا، نماد شهر روم و تمدن رومى است. همه رميان، ايتالياييها و حتى اروپاييها به اين تمدن افتخار ميكنند.

در سال ٢٠٠٧، در طى يك نظرسنجى با شركت بيش از يكصد ميليون نفر، كولوسيوم جزو ٧ اثر برتر و محبوب جهان برگزيده شد.

در سال ٢٠١١، مبلغ ٢٥ ميليون يورو، تنها براى تميز كردن ديوارهاى كولوسيوم و چند كار بسيار جزيى ديگر در درون آن، هزينه شد. يك ضرب المثل قديمى ايتاليايى ميگويد: “تا زمانى كه كولوسيوم استوار است، رم نيز استوار است”.

حدود ٦٠٠ سال پيش از ساخته شدن كولوسيوم، و تنها چند سال پس از آزادى بردگان يهودى در بابل به دست كوروش و بازگشت آنان به اورشليم، ايرانيان تخت جمشيد را ساختند. اثرى پرشكوه با زيربناى ١٧٥ هزار متر -٨ برابر كل زيربناى كولوسيوم. بر اساس سندهاى غير قابل انكار -خشت هاى پخته شده آن زمان- در ساختن تخت جمشيد هيچ برده اى به كار گرفته نشده است. كارگران، مهندسان و هنرمندان ايرانى در بهترين شرايطِ كارىِ ممكن اين اثر بزرگ بشرى را آفريدند.

پادشاهان ايرانى در تخت جمشيد جشنهاى ايرانى مانند نوروز و مهرگان، كه ريشه در آشتى، مهر، طبيعت و زندگى انسانى دارد، را برپا ميداشتند. همه نگاره هاى حك شده بر ديوارها و سنگهاى تخت جمشيد نشانگر جشنها، فرهنگ و ميتولوژى زيباى ايرانى است. تخت جمشيد مركز بزرگترين قدرت جهان در آن روزگار بوده است.
اما برخورد برخى از ما ايرانيان، به ويژه عده اى از اسلامگرايان تندرو و چپگرايان افراطى و برخى مدعيان روشنفكرى، با اين اثر بزرگ هنرى جهان بسيار غيردوستانه و نابخردانه بوده است.
بقيه توضيحات و نتيجه گيريها را به دوستان واگذار ميكنم.

***

درگذشت سرور دکتر عبدالرضا طبیب 

سازمان جوانان حزب پان ایرانیست 

پاینده ایران

هم اندیشان و دوستان گرامی

سرور عبدالرضا طبیب از اعضای حزب پان ایرانیست دیروز، ۲۶ آذر ۹۳ درگذشت.

مراسم تشییع پیکر ایشان، فردا ۲۸ آذر ، ساعت ۱۰ صبح در بهشت زهرای تهران برگزار می شود.

سازمان جوانان به همه پان ایرانیستها،دودمان ایرانپرست طبیب و به ویژه همسر و فرزندان ایشان تسلیت میگوید.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد

تصویر از چپ به راست: روانشاد مهندس رضا کرمانی، روانشاد عبدالرضا طبیب، مهندس هومن اسکندری

Tabib

***

که ایران بود قبله جان من

 استاد عبدالرفیع حقیقت – رفیع

به شوق و به شور و به غوغا قسم/به ساقی به ساغر به مینا قسم

به نقش دل انگیز عشق و امید/به شیرین به لیلا به عذرا قسم

به سوز دل خسته شاعران/به شور غزلهای شیوا قسم

به می جلوه بخش عروج کمال/زداینده زنگ غمها قسم

به زیر و بم نای شوریدگان/کز آن دل شود مست رویا قسم

به دلدادگیهای اهل نظر/به برق نگاه دو شیدا قسم

به صبح و گهربخشی آفتاب/که مهرش بود شادی افزا قسم

به شایستگان کمال و جمال/به نقد دل پیر و برنا قسم

به نیکی،به رادی،به وجد و سرور/به زیبایی هرچه زیبا قسم

به آن عاشق پاک باز دلیر/ندارد زکس بیم و پروا قسم

به آزادگیهای مردان راد/به سرو سرافراز رعنا قسم

به وارستگان جهان کمال/که فارغ شدند از من و ما قسم

به آن عاشقی کو ز سوز درون/نویسد به جان نام لیلا قسم

به مکتب به دفتر به نوک قلم/به استاد محبوب دانا قسم

به آنان که از جان و دل عاشقند/به صاحب دلان توانا قسم

به آنان که در اوج سختی به عمر/نکردند تعظیم اعدا قسم

به پیر دل آگاه روشن ضمیر/زنامش شود دل شکوفا قسم

به آنان که شبها به غم همدمند/به غمهای چون شام یلدا قسم

به آنان که با یاد جانان خوشند/به دلدادگان شکیبا قسم

به آن عاشقی که از وفای به عهد/نگفته به کس راز خود را قسم

به شعر تر و ذوق عرفان ناب/به آزادی طبع والا قسم

به آن رهنورد نجات وطن/که هرگزنیفتاده از پا قسم

که ایران بود قبله جان من/به مهر اهورای یکتا قسم

***

 پان ایرانیست‌ها و همه زندانیان سیاسی را آزاد کنید

FreeA.Abedini

FreeAbolzal

تارنمای نامه پان ایرانیسم:
http://paniranism.info

فیسبوک نامه پان ایرانیسم:
www.facebook.com/paniranism

تارنمای سازمان جوانان حزب پان ایرانیست:
http://paniranist.info

فیسبوک سازمان جوانان حزب پان ایرانیست:
https://www.facebook.com/paniranist.info

تارنمای حزب پان ایرانیست – سازمان برونمرزی (شاخه آمریکای شمالی)
www.paniranism.net

تارنمای حزب پان ایرانیست:
www.paniranism.org

فیسبوک حزب پان ایرانیست
www.facebook.com/paniranistparty

تارنمای تریبون آزاد پان ایرانیست در خوزستان:
www.pan-iranist.net

کانال یوتیوب حزب پان ایرانیست:
http://www.youtube.com/paniranistparty

 

سازمان برونمرزی حزب پان ایرانیست 

همبستگی‌ ملی‌ . یکپارچگی ایران . حاکمیت ملت
هم میهن گرامی‌: برای ایرانی یکپارچه، آزاد، آباد، سربلند و دمکرات با حاکمیت ملت به ما بپیوندید

iran@paniranism.info
www.paniranism.info

درخواست هموندی
www.paniranist.org/a.htm

کنون ای هم وطن ای جان جانان / بیا با ما بگو پاینده ایران

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Copyright©2010-2018.