پان ایرانیسم چیست و چه میگوید
واژه پانایرانیسم براى نخستین بار پیرامون سال ١٣٠۵ خورشیدى از سوی دکتر محمود افشار یزدى در مجله کابل بکار برده شد. در این نوشته، دکتر افشار یزدى از هماهنگی و اتحاد میان ایران و افغانستان سخن گفته و سختىهایی را که در این راه میدید بازگو کرده بود. این کهنترین کاربرد واژه پانایرانیسم است که از آن آگاهى داریم. پانایرانیسم، بمانند هر مقولهٴ اجتماعى- سیاسى دیگر، از دیدگاههاى گوناگون تعریفهاى گوناگونى دارد. ما اینجا به دو تعریف زیر بسنده خواهیم کرد.
پانایرانیسم از دیدگاه دکتر محمود افشاریزدى
پانایرانیسم در نظر من باید “ایدهآل” و هدف اشتراک مساعى تمام ساکنین قلمرو زبان فارسى باشد در حفظ زبان و ادبیات مشترک باستانى. منظورم اتحاد کلیه ایرانینژادان – فارسها، افغانها، آذریها، کردها، بلوچها، تاجیکها و غیره – است براى حفظ و احترام تاریخ چند هزار سال مشترک و زبان ادبى و ادبیات مشترک. هیچ وقت عقلاى ایران اندیشه اینکه به خاک کشورهاى دیگر تجاوز کنند را در مخیله خود نداشتهاند. همیشه حرف این بوده است که ما باید از لحاظ ارضى وضع کنونى خود را نگاه داریم و استوار کنیم.
پانایرانیسم ما باید جنبه دفاعى و فرهنگى داشته باشد نه تهاجمى. به این معنى که در برابر “پان”هاى دیگر، مانند پانتورانیسم یا پانعربیسم که قصد تجاوز از حدود ارضى خود دارند، مقاومت داشته باشیم. (۱)
پانایرانیسم از دیدگاه حزب پان ایرانیست
پانایرانیسم وحدت و هماهنگى همهٴ تیرههاى ایرانى است در جهت استقرار حاکمیت ملت ایران.
ملت بزرگ ایران داراى یک وطن، یک تاریخ، یک فرهنگ، و آداب و رسوم میباشد. پراکندگى، تفرقه و تشتت، و وضع کنونى به ملت ایران تحمیل شده است. پانایرانیسم نهضت وحدت طلب ملت ایران است. پانایرانیسم جنبشى است سازنده و خلاق. نظامى است نوین بر اساس هدفهاى پرفروز تاریخ ایرانزمین. پانایرانیسم راهى است براى ملت ایران براى رهایى و وحدت. (٢)
(۱) افغاننامه، دکتر محمود افشار یزدى، جلد سوم، چاپ تهران، ١٣۶١ خورشیدى، صفحات ۴٧۵ تا ۴٨٢
(۲) برگرفته از “ضد استعمار” نشریه داخلى حزب پانایرانیست، سال دوم، شماره ١٣، فروردین ١٣٧٨