شماره 158 – مبارزه ادامه دارد

هم میهن گرامی, مهر نموده و ما را در پخش نامه پان ایرانیسم یاری نمایید. سپاس!

نامه پان ایرانیسم
www.paniranism.info – paniranist1@gmail.com
شماره 158، دو شنبه 16 آبان ماه 1401، 7 نوامبر 2022

 

مبارزه ادامه دارد
دهه هشتادی‌ها ایستاده در برابر جمهوری درمانده!
فیگارو: حکومت ایران خواستار حمایت امنیتی از روسیه برای مقابله با غرب و معترضان شد
عکسی که جهانی شد
اشارتی درباره‌ی نماد شیر و خورشید


مبارزه ادامه دارد

تصویر بالایی: طرح روی جلد مجله کاوه که توسط مشروطه‌خواهان در سال ۱۲۹۴ تا ۱۳۰۰ در برلین منتشر می‌شد. مردم ایران پشت سر کاوه که درفش کاویانی در دست دارد برای بازگرداندن فریدون قیام کرده‌اند.
تصویر پایینی: دانشجویان ایرانی در سال ۱۴۰۱ درفش کاویانی بدست در حال خروشیدن.

***
دهه هشتادی‌ها ایستاده در برابر جمهوری درمانده!

– جوانان و نوجوانانِ «دهه هشتادی» به عنوان میدانداران مهم اعتراضات صحنه‌های بی‌نظیر و ماندگاری از آزادیخواهی و ایستادگی در برابر جمهوری اسلامی را رقم زده‌اند.

– دختران دانش‌آموز و دانشجو نه تنها خواهان آزادی پوشش و دیگر آزادی‌های اجتماعی هستند بلکه با کل نظام ارتجاعی جمهوری اسلامی در مبارزه هستند.
– علی خامنه‌ای در حالی رویای تبدیل کردن این نسل به سربازان «فرمانده» را داشت که آنها پایه‌های جمهوری «درمانده» را به لرزه درآورده‌اند.

– نسل «دهه هشتادی» درگیر جناحین حکومت نیست و برای به گور سپردن پیکر فاسد و فرتوت جمهوری اسلامی که از انقلاب ۵۷ زاده شد تلاش می‌کند.
– نداشتن برگی که برای این نسل رو شود تا همچنان در چارچوب نمایش‌های نظام بازی کند، از سوی برخی تحلیلگران و مقامات حکومت به عنوان «آسیب» و موضوعی «هشدارآمیز» مطرح شده بود.

– شعارهای صریح و بی‌پرده‌ای که دانش‌آموزان و دانشجویان در روزهای اخیر سر دادند یکی از نشانه‌های هدف مشخص آنان برای براندازی جمهوری اسلامی است.

گزارش تحلیلی هفته؛ دهه هشتادی‌ها ایستاده در برابر جمهوری درمانده!

***
فیگارو: حکومت ایران خواستار حمایت امنیتی از روسیه برای مقابله با غرب و معترضان شد

ناصر اعتمادی – رادیو بین المللی فرانسه

نگران از نتایج اعتراض‌های جاری در ایران و آیندۀ ناروشن جمهوری اسلامی، حکومت ایران خواستار حمایت امنیتی روسیه در مقابل غرب و معترضان در داخل ایران شده است به ویژه این که رهبر جمهوری اسلامی با حمایت تسلیحاتی از پوتین در جنگ اوکراین و خودداری از امضای توافق اتمی با غرب به درخواست روسیه موافقت کرده است.

ژورژ مالبرونو، خبرنگار معروف فیگارو، در مقاله‌ای مفصل در این نشریه با اشاره به نزدیکی‌ها و همکاری های فزایندۀ نظامی ایران و روسیه نوشته است که جمهوری اسلامی ایران در ازای حمایت های تسلیحاتی خود از روسیه در جنگ اوکراین اکنون خواستار چتر حمایت امنیتی مسکو است.

خبرنگار فیگارو به نقل از کارشناسان اطلاعاتی نوشته است که در ششم اکتبر گذشته معاون اول رئیس جمهوری ایران، محمد مخبر، به همراه دو تن از فرماندهان سپاه پاسداران و یک عضو ارشد شورای عالی امنیت ملی ایران به مسکو سفر کردند و رسماً خواستار حمایت امنیتی روسیه در ازای حمایت‌های تسلیحاتی ایران از مسکو در جنگ اوکراین شدند.

https://news.gooya.com/2022/11/post-70011.php

***

عکسی که جهانی شد

حرکت نمادین قیچی کردن مو توسط سعید پیرامون پس از گل زدن به برزیل 5 آبان ماه 1401

***

اشارتی درباره‌ی نماد شیر و خورشید

در گزارش گمان‌شکن هفته‌ی پیش به پرسش‌هایتان درباره‌ی نماد شیر و خورشید پرداختم. درباره‌ی این نماد و پیوندش با ایزد مهر و هویت ملی ایرانیان در کتاب‌های «داریوش دادگر» و «اسطوره‌شناسی ایزدان ایرانی» شرحی نوشته‌‌ام. اما باز سودمند دیدم چند نکته را اینجا گوشزد کنم:
۱) نماد شیرِ گاوکش که علامت ایزد مهر است، در پیوند با خورشید یا کلاغ بر آثار هنری جیرفت بسیار تکرار می‌شود. بنابراین این نمادپردازی به احتمال زیاد پیشاآریایی است و قدمتش به ابتدای هزاره‌ی سوم پ.م بازمی‌گردد.

۲) برکشیده شدن نماد شیر و خورشید و اهمیت یافتنش در مقام نشانه‌ای ملی به زمان تاسیس کشور متحد ایران به دست کوروش بازمی‌گردد. چنان که در تصاویر می‌بینیم، در سراسر دوران هخامنشی این نقش بر سکه‌ها دیده می‌شود.

۴) از ابتدای دوران کوروش بزرگ تا پایان دوران کمبوجیه سکه‌ها حجیم و با یک رو ضرب می‌شده‌اند. در این دوران نقش اصلی شیرگاوکش یا سر شیری بوده که از پشتش خورشیدی نمایان است.

۵) از دوران داریوش به بعد با بهبود فناوری سکه‌زنی پشت سکه هم نقش‌دار می‌شود. بعد از آن در کنار نقش شیری که خورشیدی بر پشت دارد، گاهی بر روی سکه سر شیر و بر پشت آن نماد خورشید را می‌بینیم. نماد خورشید اغلب به صورت چلیپای مهریِ بازنموده می‌شده و این همان نماد امروزین درفش کاویانی است. گاهی هم نقش خورشید به صورتهای دیگر مثل سواستیکا کشیده می‌شده است.

۶) علامت شیر و خورشید هرگز نمادی قومی نبوده است. سکه‌های حامل این نشانه‌ها در آسورستان، میانرودان، و آناتولی ضرب شده‌اند و آثار هنری آراسته به آن در سراسر ایران زمین یافت می‌شود. یعنی به معنای دقیق کلمه نمادی ملی و مربوط به همه‌ی ایرانیان بوده است.

۷) طی هزاره‌ی گذشته هم این نماد کشور ایران بوده و ارتباطی به نظام سیاسی یا خاندانی خاص نداشته، و همه‌ی نظام‌های سیاسی ایران‌مدار (از جمله خانات بخارا و گورکانیان هند و شاهزادگان عثمانی آناتولی) از این نماد استفاده می‌کرده‌اند. موافقت یا مخالفت با آن به دلیل وفاداری یا مخالفت با خاندانی یا رژیمی سیاسی نشانه‌ی بی‌سوادی است.

۸) شیر و خورشید از ابتدای شکل‌گیری کشور ایران علامتی ملی بوده و با نزدیک به ۲۶۰۰ سال قدمت،‌کهن‌ترین نشان هویت ملی زنده بر زمین است. نمادی هویت‌بخش رقیبی نمی‌شناسیم که چنین حجمی از رمزپردازی را در خود جای دهد، چنین قدمتی داشته باشد، در چنین گستره‌ی پهناوری رواج داشته باشد، و با صراحت هویت ملتی خاص را رمزگذاری کند. این نمادی برای همه‌ی ایرانیان است و باید به کسانی که در طرد یا ربودنش می‌کوشند، تاریخ آموخت تا با حقیقت شفا یابند.
شروين وكيلى

***

هواداران برونمرزی حزب پان ایرانیست  
همبستگی‌ ملی‌ . یکپارچگی ایران . حاکمیت ملت
هم میهن گرامی‌: برای ایرانی یکپارچه، آزاد، آباد، سربلند و دمکرات با حاکمیت ملت به ما بپیوندید
کنون ای هم وطن ای جان جانان / بیا با ما بگو پاینده ایران

به پان ایرانیست ها بپیوندید
اندیشه وحدت بخش پان ایرانیسم و کوشش در حزب پان ایرانیست و سازمان جوانان حزب پان ایرانیست یگانه راه نجات ایران از تجزیه و فروپاشی است.

***

درخواست هموندی
hamvandi@paniranist.org

شبکه های اجتماعی نامه پان ایرانیسم

تارنما: www.paniranism.info
فیسبوک: facebook.com/paniranistparty
تویتر: twitter.com/paniranism
تلگرام: t.me/Naameh_Pan

شبکه‌های اجتماعی حزب پان ایرانیست

تارنما:www.paniranist.party
اینستا گرام: paniranist.party
تلگرام http://t.me/paniranist
فیسبوک:Fb.com/paniranist.info
تویتر:paniranist_info@

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Copyright©2010-2018.