شماره ٩٤ – پارس جنوبی، پروژه‌ای عقیم مانده در دولت دهم

درفش ملی ایران

نامه پان ایرانیسم
شماره ٩٤ – آدینه ٢١ تیر ١٣٩٢ – ١٩ ژوئیه ٢٠١٣
www.paniranism.info iran@paniranism.info

درود بر هم میهنان گرامی

مطالب زیر تقدیم میشوند
پارس جنوبی، پروژه‌ای عقیم مانده در دولت دهم
عملیا ت باورنکردنی خلبانا ن ارتش ایران: روایت متفاوت صداوسیما از فتح خرمشهر
هشدار خطر خشکسالی وحشتناک در ایران
غرش دگرباره ی شیران جوان ایرانی در کوبا
ایران رتبه ششم المپیاد کامپیو‌تر از میان ۷۷ شرکت کننده را کسب کرد
آزادسازی جزیره هرمز از اشغال پرتقالی ها

پاینده ایران

پارس جنوبی، پروژه‌ای عقیم مانده در دولت دهم

روشنک آسترکی/ رادیو کوچه

«پارس جنوبی» بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که در آب‌های سرزمینی ایران و قطر در خلیج فارس واقع شده ‌است و برداشت قطر از این میدان مشترک تاکنون بیش از دو برابر ایران بوده است

پروژه «پارس جنوبی» به دلیل کمبود سرمایه متوقف شد. روز گذشته، ۲۱ تیر ماه خبرگزاری مهر طی گزارشی از توقف بسیاری از فازهای پروژه پارس جنوبی و کند شدن توسعه دیگر فاز‌ها خبر داد.

خبرگزاری مهر در این گزارش نوشت: «کاهش تزریق منابع مالی به فازهای در دست اجرای پارس جنوبی و «نبود یک مدیریت هوشمند و نظام‌مند به منظور هدایت منابع مالی به طرح‌های اولویت‌دار وزارت نفت» توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز میان ایران و قطر را متوقف یا بسیار کند کرده است».

«پارس جنوبی» بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که در خلیج فارس و در آب‌های سرزمینی ایران و قطر واقع شده ‌است. ایران و قطر از ابتدای برداشت از این میدان مشترک همواره در رقابت برای برتری در بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی این میدان بودند. گفتنی است حجم گاز موجود در این میدان می‌تواند انرژی مورد نیاز ۱۰ سال ساکنان کل کره زمین را تامین کند.

Pars Jonobi 1

سرمایه‌ای عظیم در دست مسوولانی ناکارآمد
در پاییز سال ۱۳۹۱ ایران در حال برداشت روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر این میدان بود، که ۷۰ میلیون مترمکعب کمتر از شریک خود، در این میدان برداشت می‌کرد.
بهره‌برداری از مجتمع بندری پارس که از تیرماه ۱۳۸۹ به شرکت ملی نفت‌کش ایران، واگذار شد تا کنون با سرمایه‌گذاری کلانی که در آن صورت گرفته است، پیشرفت چشمگیری نداشته است. گفتنی است ایران تاکنون در برداشت از این میدان عظیم گازی جهان، در مقیاس قابل توجهی از رقیب خود یعنی قطر عقب است. برداشت قطر از این میدان مشترک و عظیم گازی بیش از دو برابر ایران می باشد.
خرداد ماه سال ۱۳۸۹ بود که قرارداد طرح توسعه ۳۵ ماهه هشت فاز پارس جنوبی امضا شد ولی با گذشت سه سال از امضای این قرارداد، پیشرفت اجرایی هیچ‌یک از این فازهای ۳۵ ماهه پارس جنوبی حتی به ۶۵ درصد هم نرسیده است. «محمود احمدی‌نژاد» زمستان سال گذشته در مراسم افتتاح یکی از طرح‌های صنعت گاز تاکید کرده بود که با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی تا اواسط مرداد ماه ۱۳۹۲ که کار دولت دهم پایان می‌یابد، ظرفیت تولید گاز ایران از این میدان مشترک دو برابر خواهد شد.

Pars Jonobi 2

ین در حالیست که «اکبر ترکان»، از کار‌شناسان اقتصاد انرژی ایران چندی پیش اعلام کرد که دولت احمدی‌نژاد در سه سال گذشته ۴۶ میلیارد دلار در پارس جنوبی هزینه کرده، اما با این حال هیچ فاز جدیدی در این میدان مشترک به بهره‌برداری نرسیده است. اکبر ترکان معتقد است بهره‌برداری کامل از تمام فازهای پارس جنوبی کمتر از ۴۰ میلیارد دلار هزینه دارد، اما دولت بیش از این مقدار هزینه کرده و هیچ بخشی از کار را به بهره‌برداری نرسانده و «حتی یک فاز جدید و استاندارد این میدان مشترک هم آماده بهره‌برداری و تولید گاز نیست.»
با این همه دولت احمدی‌نژاد اعلام کرده که در راستای پیش‌برد پروژه‌های پارس جنوبی، برای سال جاری هم نیاز به ۳۰ میلیارد دلار منابع مالی دیگر دارد.
ناگفته نماند که بهمن سال ۱۳۹۱ جکت دوم فاز ۱۳ پارس جنوبی در عمق حدود ۸۰ متری خلیج فارس در هنگام نصب غرق شد. تنها هزینه ساخت این سازه حدود ۴۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.
علت این حادثه شکسته شدن بوم جرثقیل «اچ ال ۵۰۰۰» اعلام شد. جرثقیل «اچ ال ۵۰۰۰» متعلق به شرکت صنعتی دریایی ایران از جمله جرثقیل‌های لوله‌گذار برای نصب سازه‌های دریایی صنایع نفت و گاز ایران در آب‌های نیمه عمیق است که اسفند ماه سال ۱۳۸۹ نیز دچار حادثه شد. در حادثه دو سال قبل نیز بوم ۴۰۰ تنی این جرثقیل شکسته شده بود.

در هر حال کارشناسان همواره در حال هشدار نسبت به عدم پیشرفت این پروژه عظیم ملی هستند. نکته جالب اینجاست که‌‌ همان تحریم‌هایی که سه سال است از سوی برخی مسوولان، پیش پا افتاده و ناکارآمد توصیف می‌شدند، حالا به بهانه‌ای برای توجیه تاخیر‌ها در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی تبدیل شده اند. «محمدرضا زهیری» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این زمینه گفت: «این تحریم‌ها منجر به تحمیل تاخیرهای چندین ساله به توسعه فازهای قدیمی و جدید در دست اجرای پارس جنوبی شده است».
در همین راستا «غلامحسین خواجه‌علی»، مدیرعامل سابق شرکت سپانیر، بزرگ‌ترین پیمان‌کار پروژه‌های میدان گازی پارس جنوبی هفته گذشته با انتقاد از وزارت نفت به خبرگزاری مهر گفته‌ است تحریم عامل بسیاری از تاخیرهاست و وقتی نمی‌توان ال‌سی گشایش کرد و نقل و انتقال منابع مالی انجام داد، چطور می‌توان یک فاز پارس جنوبی را راه انداخت.»
وی با اشاره به ۷۲ ماهه شدن توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت است «هم‌اکنون فازهای جدید هم دچار مشکل هستند، زیرا امکان انتقال منابع مالی وجود ندارد».
پس از خروج شرکت‌های خارجی از ایران به خاطر تحریم‌ها، کار توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی عمدتن به شرکت‌های داخلی واگذار شد، اما از آن زمان این شرکت‌ها موفق به تکمیل هیچ فازی نشده‌اند.
عزم دولت یازدهم برای تکمیل پارس جنوبی
به نظر می‌رسد دولت یازدهم درخصوص پارس جنوبی عزم خود را جزم کرده است و به حساب‌کشی از این پروژه کلان فکر می‌کند. چنان‌چه «اکبر ترکان» که گفته می‌شود از گزینه‌های احتمالی حسن روحانی برای تصدی پست وزارت نفت است، اعلام کرده است با توجه به عدم موفقیت دولت دهم در پروژه پارس جنوبی، مسوولان دولت آینده باید نحوه هزینه منابع مالی را در این میدان مشترک بررسی کنند.
توسعه و شتاب در برداشت نفت و گاز از این میادین مشترک از نان شب هم واجب‌تر است اما این پروژه ملی و اولویت‌دار در برنامه چهارم و به‌ویژه پنجم توسعه تاکنون چندان عملیاتی نشده است.

Pars Jonobi 3

در شرایط فعلی توسعه و افزایش نفت و گاز در برخی از میادین مشترک کشور هم‌چون پارس جنوبی، آزادگان جنوبی، لایه نفتی پارس جنوبی، اسفندیار، فروزان، سلمان و برخی از میادین کوچک مشترک با عراق با تاخیرهای چندین ساله روبه‌رو هستند و این در حالی است که کشورهای عربی همسایه حداکثر برداشت نفت و گاز را در این میادین مرزی آغاز کرده اند.
البته یکی از دلایل تاخیر در توسعه میادین مشترک عدم تامین به موقع منابع مالی و اعتباری است. با این حال عزم دولت آینده در کنار مساعدت مجلسی‌ها می‌تواند بخش عمده‌ای از عقب‌ماندگی پارس جنوبی را جبران کند. عوامل گوناگونی از جمله اعمال تغییرات متعدد مدیریتی در سطح مدیران، پیمان‌کاران و حوزه کارفرمایی، عدم تعریف اولویت بندی تامین مالی توسط شرکت ملی نفت و ناکارآمدی نظام جریمه و تشویق پیمان‌کاران باعث شده که حتی تا سال آینده هم امکان آغاز تولید زودهنگام گاز طبیعی در این پروژه‌های مشترک فراهم نشود.

Hafezan Khalij Fars

***

عملیا ت باورنکردنی خلبانا ن ارتش ایران: روایت متفاوت صداوسیما از فتح خرمشهر

http://www.youtube.com/v/6z14CFaXLEU

***

هشدار خطر خشکسالی وحشتناک در ایران

بر گرفته از تارنمای سازمان جوانان حزب پان ایرانیست

Khosksaali
روزنامه «بهار» در گزارشی از «آغاز دوره ۳۰ ساله خشکسالی در ایران» خبر داد. محمدرضا درویش کار‌شناس محیط زیست به دویچه وله می‌گوید حتی استان‌هایی هم‌چون فارس و اردبیل نیز دچار روند برگشت‌ناپذیر بیابان‌زایی هستند.

روزنامه «بهار» در گزارشی از «آغاز دوره ۳۰ ساله خشکسالی در ایران» خبر داده است. در این گزارش آمده که به تازگی گزارشی از طرف «ناسا» درباره شرایط جوی زمین در ۳۰ سال آینده منتشر شده که باعث نگرانی بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای خاورمیانه شده است.
بنا بر این گزارش به دلیل شرایط لایه اوزن و همچنین انحراف زمین به میزان یک‌میلیونم ‌درصد از مسیر چرخشی خود به دور خورشید، ۴۵ کشور جهان دچار خشکسالی شدید شده و در صورت عدم ذخیره منابع آبی دچار بحران در تولید کشاورزی و همچنین دامداری خود می‌شوند.
آن‌طورکه در این گزارش آمده: «نکته قابل ‌توجه در این گزارش رتبه چهارم ایران در فهرست ۴۵ کشور در معرض خطر است.»
محمدرضا درویش کار‌شناس محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، درباره وضعیت بیابان‌زایی در ایران به دویچه وله می‌گوید: «اخیرا مدیریت آب وزارت نیرو گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد عمل‌کرد انسانی در حوزهٔ مدیریت آب، خود یکی از مولفه‌های بسیار جدی در تشدید وضعیت بحرانی کنونی بوده است. مطابق این گزارش، در ۷۰ دشت اصلی کشور ما که در مناطق مرکزی ایران قرار گرفته‌اند و تقریبا ۱۰۰ میلیون هکتار از مجموعهٔ ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت کشور را در بر می‌گیرند، دست‌کم دو متر در سال و در برخی موارد سه متر در سال، افت سطح آب زیرزمینی تایید شده است.»
این کار‌شناس محیط زیست اضافه می‌کند: «ما الان فقط دیگر در استان‌هایی مثل یزد، سمنان، اصفهان و یا کرمان، دچار فرآیند نشست زمین، یا پدیدار شدن فروچاله‌ها نیستیم، بلکه حتی در مناطقی مانند اردبیل، آبی‌بیگ‌لو، یا در خان‌میرزا در چهارمحال بختیاری، قره‌داغ یا پریشان در استان فارس نیز دچار نشست زمین یا حتی خودسوزی زمین هستیم که یکی از مراحل برگشت‌ناپذیر بیابان‌زایی است».
راندمان پایین آبیاری بخش کشاورزی ایران
آن‌طور که در گزارش روزنامه «بهار» آمده پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ تقاضای مصرف آب شیرین در خاورمیانه ۶۰ ‌درصد افزایش یابد، اما طبق مطالعات انجام‌شده منابع آب شیرین خاورمیانه تا سال ۲۰۵۰ حتی به رقمی ۱۰ ‌درصد کمتر از میزان کنونی خواهد رسید.

***

غرش دگرباره ی شیران جوان ایرانی در کوبا

بر گرفته از تارنمای سازمان جوانان حزب پان ایرانیست
پیروزی تیم ملی والیبال ایران ،در دو بازی رفت و برگشت در برابر تیم ملی کوبا را به همه ی ایرانیان نژاده و ایرانی تباران در سراسر گیتی شادباش و آفرینه می گویم.

Vollyball

***

ایران رتبه ششم المپیاد کامپیو‌تر از میان ۷۷ شرکت کننده را کسب کرد

بر گرفته از تارنمای سازمان جوانان حزب پان ایرانیست

افتخارآفرینان تیم المپیاد کامپیو‌تر ایران با کسب چهار نشان طلا، نقره و برنز موفق به کسب رتبه ششم جهان شدند.

Australia 2013

حسن ساعی دهقان، معاون دانش پژوهان جوان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اعلام این مطلب به خبرنگار علمی ایسنا گفت: المپیاد جهانی دانش‌آموزی کامپیو‌تر طی روزهای پانزدهم تا بیست و دوم تیر ماه (۶ تا ۱۳ جولای سال ۲۰۱۳) به میزبانی شهر بریس بن استرالیا برگزار شد که دانیال مهرجردی از استان خراسان رضوی و فرزاد عبدالحسینی، کیوان علیزاده، وحید و سید حامد ولی‌زاده طوسی از شهر تهران، اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی کامپیو‌تر ایران را تشکیل می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: تیم المپیاد دانش آموزی کامپیو‌تر در این المپیاد که با حضور ۲۹۹ شرکت کننده از ۷۷ کشور جهان برگزار شد موفق به کسب یک نشان طلا، دو نشان نقره و یک نشان برنز شدند.

***

آزادسازی جزیره هرمز از اشغال پرتقالی ها

مصطفی لطفی کیان
بر گرفته ازحزب پان ایرانیست

باشد که این روز به عنوان یک جشن در تقویم ایران ثبت شود.

Mostafa Lotfi Kian

به ماه جمادی سنانی سپاه
در احدی و عشرین زایام ماه
گرفـتـند در ناف هـفته به روز
دیــار جــرن را نــزدیــک و دور

در روز ششم ماه مه سال 1622 میلادی برابر با بیست و یکم جمادی الثانی سال 1031 هجری قمری آتش بس و تسلیم نیروهای پرتغالی آغاز شد و پرچم پرتغال پس از 117 سال از فراز قلعه آلبوکرک جزیره هرمز برای همیشه پایین کشیده شد و پرچم ایران دوباره به اهتزاز درآمد.

یاد مردمان هرمز و قشم و سواحل هرمزگان، ارتشیان دلاور ایران، خواجه عطا وزیر و رئیس نورالدین و محمدشاه حاکمان هرمز، قاضی ابوالقاسم لاری از حکام لارستان، حاکم فارس، سرداران ارتش ایران شاه قلی بیگ و امام قلی خان و سید حسن نماینده اش و شاه عباس بزرگ گرامی باد.

انگلیسی ها پس از اطمینان کامل از برتری و پیروزی ارتش ایران برای میانجیگری به سود پرتغالیها و تحویل اسیران آنها و گرفتن پایگاه تجاری پس از جنگ با حداقل نیرو وارد شدند.

مونوکس فرمانده انگلیسی نقش اساسی در وارد آمدن تلفات به نیروهای ایرانی طی جنگ و به همراه لوییزو بارتو فرمانده پرتغالی به آتش کشیدن و ویرانی شهر هرمز و تخلیه آن از ساکنانش به منظور دستیابی به گنج های پنهان را داشت.

منابع:
جرون نامه – نسخه خطی موزه بریتانیا
سیاست خارجی ایران در عصر صفوی – نصرالله فلسفی – ص45
اولین سفرای ایران و هلند – ویلم فلور – ص70
سفرنامه – پیترو دلاواله – برگردان محمد بهفروزی

***

پان ایرانیست ها و همه زندانیان سیاسی را آزاد کنید

FreeA.Abedini

FreeAbolzal

Abedini_Mother

Abedini_Evin

 

Saman Arayaman Ra Azad Konid

***

تارنمای نامه پان ایرانیسم
http://paniranism.info

تارنمای هواداران پان ایرانیسم:
www.paniranism.net

فیسبوک هواداران پان ایرانیسم:
www.facebook.com/paniranism

تارنمای حزب پان ایرانیست:

http://paniranist.org
فیسبوک حزب پان ایرانیست
www.facebook.com/paniranistparty

تارنمای سازمان جوانان حزب پان ایرانیست:
http://paniranist.info

تارنمای تریبون آزاد پان ایرانیست در خوزستان:
www.pan-iranist.net

کانال یوتیوب حزب پان ایرانیست:
http://www.youtube.com/paniranistparty

 

درفش ملی ایران

سازمانهای برونمرزی حزب پان ایرانیست
همبستگی‌ ملی‌ . یکپارچگی ایران . حاکمیت ملت
هم میهن گرامی‌: برای ایرانی یکپارچه، آزاد، آباد، سربلند و دمکرات با حاکمیت ملت به ما بپیوندید
iran@paniranism.info
www.paniranism.info

درخواست هموندی
www.paniranist.org/a.htm

کنون ای هم وطن ای جان جانان / بیا با ما بگو پاینده ایران

You can leave a response, or trackback from your own site.

One Response to “شماره ٩٤ – پارس جنوبی، پروژه‌ای عقیم مانده در دولت دهم”

  1. آرمانخواه گفت:

    اخلاق مداری و امانت داری
    http://paniranist-party.org/Show.php?SID=635

    برداشت مطالب با ذکر منبع

Leave a Reply

Copyright©2010-2018.