نامه پان ایرانیسم
شماره ١٣٣ – سه شنبه٢٧ اسفند ١٣٩٢ – ١٩ مارس ٢٠١۴
www.paniranism.info – iran@paniranism.info
درود بر هم میهنان گرامی
مطالب زیر تقدیم میشوند
نوروز پیروز, هر نورزتان نوروز
نوروز ، سرود صلح – استاد مصطفی باد کوبه ای
نیایش نوروزی – بانو هما ارژنگی
چکامه بهار – مسعود سپند
پاینده ایران
سازمان برونمرزی حزب پان ایرانیست
نوروز پیروز – هر روزتان نوروز
نوروز باستانی یادگار ارجمند نیاکانمان را ییشاپیش به همه ی هم میهنان شادباش می گوییم.
امید است سال نو سال گشایش برای ملت ایران و سال رهایی برای زندانیان سیاسی و عقیدتی باشد.
پاینده ایران
سازمان برونمرزی حزب پان ایرانیست
***
نوروز ، سرود صلح – استاد مصطفی باد کوبه ای
برخیز هموطن به بهاران سلام کن
تا بشکند غرور زمستان، قیام کن
نوروز را نگر که پیام طبیعت است
لب را به شوق، با لب حق همکلام کن
دست خدای دفتر دل را گشوده است
برخیز و در جریده ی دل ثبت نام کن
شعر برابری است به لب های روز و شب
جانا به اعتدال زمین احترام کن
از ابر عشق، قطره ی آزادگی ببار
دل را تهی ز دشمنی و انتقام کن
خورشید وش به خار و به گل همزمان بتاب
حرف خودی و غیر خودی را تمام کن
ما نسل سرفراز بزرگی چو کورشیم
از لوح او حقوق بشر را پیام کن
برخوان به گوش عالم و آدم سرود صلح
شمشیر کینه را به ادب در نیام کن
بگذر ز قصه های پلید دمشق و شام
هر روز را به صلح و صفا صبح و شام کن
دستی بر آر و با گل سوسن به رقص شو
پایی بکوب و بی هنری را حرام کن
لب بر لب پیاله و دستی به دست دوست
نجوای عشق با لب ساقی و جام کن
بنشین کنار حافظ و خیام و مولوی
اسب چموش عشق به گلواژه رام کن
رندانه نوش خون خم و از صفای دل
یک جرعه نذر زاهد عالی مقام کن
گر شعله ی “امید” ز جان تو سر کشید
نیم نگه به خانه ی صد شیخ خام کن
مصطفی بادکوبه ای؛ “امید”
اوین ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
نوروز و مفاهیم از یاد رفتهی سفرهی هفتسین
دکتر هوشنگ طالع
ایرانیان به سنت دیرین کهن، در آغاز نو شدن سال، سفرهی نوروزی میگسترانند. سفرهی نوروزی، همهی نمادهای آفرینش مادی را در بر دارند. البته امروز، مفاهیم اصلی آن با گذشت هزارهها از دست رفتهاند اما نمادها همچنان پا بر جا ماندهاند.
بر اثر نا آگاهی پارهای از به اصطلاح پژوهندگان و روشنفکرنمایان، چندی است که بحث بر سر هفتسین یا هفتشین، در گرفته که به گفتهی حافظ :
چو ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند
به باور کهن ایرانیان، اهورامزدا، پس از بیهوش شدن اهریمن، دست به آفرینش مادی میزند. بدینسان، از زمان بیکران، زمان کرانمند میآفریند تا هنگام مناسب آن را به جنبش درآورد. او در شش بار، نخستین نمونههای شش پدیدهی اصلی آفرینش، یعنی آسمان، آب، زمین، گیاه، جانور و انسان را میآفریند. البته میان این گاهان آفرینش، میلیونها یا میلیاردها سال فاصله بوده است.
سالگرد آفرینشهای ششگانه به جشنهای « گاهنبار» یا گهن بار، معروفاند. این جشنها عبارتند از :
۱ـ آفرینش آسمان ( مدیوم رزگاه )که معنای آن میانه بهار است و مربوط به آفرینش آسمان میباشد که در ماه اردیبهشت قرار دارد.
۲ـ آفرینش آب ( مدیوشمگاه )، به معنای میانهی تابستان است و مربوط به آفرینش آب میباشد و در تیر ماه قرار دارد.
۳ـ آفرینش زمین ( پتیهشهیمگاه ) که معنای آن گردآوری غله و مربوط به آفرینش زمین در شهریور ماه است.
۴ـ آفرینش گیاهان ( ایاسیریمگاه )که معنای بازگشت به خانه و مربوط به آفرینش گیاهان است و در مهر ماه قرار دارد.
۵ـ آفرینش جانوران ( مدیاریمگاه )که معنای آن میانهی سال و مربوط به آفرینش جانوری و در دی ماه است.
۶ـ آفرینش مردمان ( هم سپه مدیمگاه ) که معنای آن حرکت همهی سپاه و مربوط به آفرینش انسان در روزهای پایانی سال است.
اهورامزدا ، آسمان را روشن و بیکران میآفریند.
نمونهی نخست آب : قطرهای است به پهنای همهی آبها
نمونهی نخست زمین : زمینی است گرد و هموار، بدون هر گونه پستی و بلندی
نمونهی نخست گیاه : یک شاخه است که در برگیرندهی همهی گیاهان است.
نمونهی نخست چارپایان سودمند : گاو « ایوداد» یا « ایوک داده» است که در کنارهی راست رودخانهی داییتینیک در ایرانویچ آفریده شد.
نمونه نخست انسان : گیومرث یا زندهی میرا بود. اهورامزدا، او را در کنارهی چپ رودخانهی داییتینیک در ایران ویچ آفرید. آفریدگار، گیومرث را برای یاری به خود، آفرید.
همچنین، به باور کهن ایرانیان، اهورامزدا، امشاسپندان را که جلوههایی از ذات او هستند، میآفریند. امشاسپند، به معنای ورجاوند جاودانه است. تعداد امشاسپندان، شش تاست که عبارتند از: بهمن (منش خوب یا نهاد نیک)، اردیبهشت (بهترین اشه یا ارته «راستی») شهریور (شهریاری آرمانی یا توانایی مینوی آرمانی یا آرمان شهر) سپندارمذ یا اسفند (خردکامل)، خرداد (رسایی و کمال) امرداد (جاودانگی و نامیرایی).
از میان امشاسپندان یا جلوههای ذات اهورامزدا، سه امشاسپند نرینه و سه امشاسپند، مادینهاند. سپندارمذ، همراه با خرداد و امرداد، سه امشاسپند مادینهاند.
بدین سان، در آیین ایرانیان کهن، عدد شش که نشان دهندهی ششگاه آفرینش و نیز شمار امشاسپندان بود، عدد مقدس دانسته میشد. اما با برپایی دین ـ دولت ساسانی و قرار دادن اهورا مزدا یا ایزدسروش بر سرفهرست امشاسپندان، تعداد آن را به هفت رسانیدند و رفتهرفته عدد هفت، جای عدد شش را گرفت و …
بدینسان، سفرهای که ایرانیان در سال نو میگستراند و نمادهای آفرینش ۶ گانهی استومند (مادی) را بر آن مینهادند، رفتهرفته با جایگزین شدن عدد ۷ به جای عدد ۶، نام هفت به خود گرفت.
بعدها که مفاهیم اصلی از دست رفت و به جای « مغز» در درازای هزارهها، «پوست» بر جای ماند، سفرهی نوروزی که دارای مفهوم ویژه و ژرفی بود، دچار دگرگونی شد و سرانجام با نام « هفتسین» به ما رسیده است.
بر سر این سفره، آسمان (در نماد آینه)، آب ( نماد رویش زندگی نباتی و جانوری )، خاک (به گونهی بستر رویش گیاه)، گیاه(در قالب سبزه)، جانور (به گونهی ماهی)، و انسانهای گردآمده بر کنار آن که نشان دهندهی ۶ گاه آفرینشاند، حضور دارند.
بدون دو دلی، دیگر اجزای این سفره که امروزه از اصل خود، دور افتاده و بدین گونه پس از گذر هزارهها به ما رسیده، دارای مفاهیم ویژه اند.
سیب، به عنوان نخستین میوهای است که مردم این فلات بدان دست یافتند و این میوه از سوی یهودانی که پس از آزادی از سوی کوروش بزرگ در ایران میزیستند، به یهودا برده شد، در آن جا میوهی خدایی شد، به تورات ( عهد عتیق ) راه یافت و از آنجا، به عهد جدید ( انجیل ) نیز راه یافت.
سرکه، نخستین فرآوردهی صنعتی ایرانیان در قالب تولید انبوه بود. البته میدانیم که سرکه، از فراگشت تولید انگور به شراب و سپس دگرگشت شراب به سرکه، به دست میآید.
گندم که به گونهی سنتی، به عنوان نماد آفرینش گیاهی به کار میرود ( سبزه )، بدون تردید، نخستین دانهای بود که ایرانیان توانستند آن را به گونهی سازمان یافته، بکارند و بدروند و …
سپند یا اسپند را میتوان به گونهی نخستین « گندزدا» دانست که ایرانیان آن را شناختند و برای گندزدایی و برطرف کردن بوهای ناخوش به کار گرفتند. ارزش آن برای زمانهایی که انسان و دام در کنار هم زندگی میکردند، بسیار زیاد و حتا در مواردی حیاتی بود.
تخم مرغ که آن را رنگ میکنیم و بر سر سفرهی هفتسین مینشانیم، نماد « حامل هستی » است به گفتهی دیگر، هستی پنهان است که در یک مدت معین و در دمای معین، به زندگی بدل میشود.
این نماد که از راه آیین مهر به آیین مسیحیت راه یافته، بدون این که به رمز و راز آن آشنا باشند، در جشن عروج مسیح (عید پاک )، آن را همراه خرگوش، نماد این جشن ساختهاند …
سکه نیز ، بعدها که بازرگانی رونق گرفت و شهرنشینی افزونتر شد و رفتهرفته، پول در زندگی مردمان، جایگاه ویژهای یافت، راه بر سر این سفره پیدا کرد و…
از این رو، شایسته است در تزیین و چیدمان سفرهی هفتسین، به رمز و رازهای آن، بیشتر توجه کنیم و عوامل اصلی آن را در نظر گیریم.
***
نیایش نوروزی – بانو هما ارژنگی
ای واژگون سازنده دلها و دیدهها
ای گرداننده روزها و شبها
ای دیگر سازنده بودنها و تواناییها
دیگرگون ساز بودنمان را به بهاری بودنها
الا ای اهورای با فر و جاه/ به فرمان تو تابش هور و ماه
در این روز نو از مه فرودین / به آیین جمشید فرخنده دین
بگردان دل و دیدهام از گناه / بیاموزم از نو دگرگونه راه
روان مرا از غم آزاد کن /بهین روزیام بخش و دلشاد کن
با صدای شاعر
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZuMP-0eBgoE[/youtube]
***
چکامه بهار – مسعود سپند
***
پان ایرانیستها و همه زندانیان سیاسی را آزاد کنید
رزمنده پان ایرانیست ابوالفضل عابدینی پیش از زندان هنگام تظاهرات در مقابل سفارت شیخک نشین امارات
***
تارنمای نامه پان ایرانیسم:
http://paniranism.info
فیسبوک نامه پان ایرانیسم:
www.facebook.com/paniranism
تارنمای سازمان جوانان حزب پان ایرانیست:
http://paniranist.info
فیسبوک سازمان جوانان حزب پان ایرانیست:
https://www.facebook.com/paniranist.info
تارنمای هواداران پان ایرانیسم:
www.paniranism.net
تارنمای حزب پان ایرانیست:
http://paniranist.org
فیسبوک حزب پان ایرانیست
www.facebook.com/paniranistparty
تارنمای تریبون آزاد پان ایرانیست در خوزستان:
www.pan-iranist.net
کانال یوتیوب حزب پان ایرانیست:
http://www.youtube.com/paniranistparty
***
سازمان برونمرزی حزب پان ایرانیست
همبستگی ملی . یکپارچگی ایران . حاکمیت ملت
هم میهن گرامی: برای ایرانی یکپارچه، آزاد، آباد، سربلند و دمکرات با حاکمیت ملت به ما بپیوندید
iran@paniranism.info
www.paniranism.info
درخواست هموندی
www.paniranist.org/a.htm