شماره 106 – سوم شهریور 1320 روز یورش اهریمن و آغاز نهضت پان ایرانیسم

هم میهن گرامی, مهر نموده و ما را در پخش نامه پان ایرانیسم یاری نمایید. سپاس!

نامه پان ایرانیسم
شماره 106 – دو شنبه 3 شهریور ماه 1399 – 24 اوت 2020
www.paniranism.info . iran@paniranism.info

درود بر هم میهنان گرامی

نوشته های زیر تقدیم می شوند:

سوم شهریور روز یورش اهریمن و آغاز نهضت ورجاوند پان ایرانیسم
بامداد خونین سوم شهریور1320، فرهاد باغبانی
شهریورشوم، به مناسبت سوم شهریور روزی که متفقین جنگ جهانی دوم به خاک ایران هجوم آوردند، حیدر رقابی (هاله)
وطن پرستی۳ سرباز فداکار ایرانی که سرلشگر دشمن را به احترام واداشتند…
تصاویری از شهدای ارتش شاهنشاهی ایران که توسط قوای اشغالگر به شهادت رسیدند

شادباد، شاد باد ، شاد باشيد اى شهيدان راه ايران، كه به قرن ها ، در دل دشت ها، كوه ها و درياها، به خون خود كفن پوشيده و خفته ايد، نام شما و ياد شما، افتخار ماست و درس زندگى ما.

– فرازی بز هفت پیمان حزب پان ایرانیست

 

سوم شهریور روز یورش اهریمن و آغاز نهضت ورجاوند پان ایرانیسم

پاینده ایران

هم میهن
نهضت پان ایرانیسم 79 سال است مبارزه در راه وحدت و بزرگی ایران زمین را آغاز کرده است .

در شهریور ماه ۱۳۲۰ هنگام اشغال ایران توسط نیروهای بیگانه انگلیس و روس و آمریکا و عبور تانکهای شوروی از خیابانهای تهران در محل پل چوبی تهران سر کوچه آسیاب بادی ( نزدیک به میدان فوزیه یا امام حسین فعلی ) چند نوجوان با سنگ تانکها را مورد حمله قرارداند که خسرو معتضد تاریخدان معاصر نیز اشاره ای به اسناد این رویداد در بایگانی راکد وزارت امور خارجه شوروی نیز داشته است. این نوجوانان عبارت بودند از : محسن پزشکپور ـ محمد رضا عاملی تهرانی ـ ابوالقاسم پور هاشمی ـ پرویز صفیاری ـ فرید سیاح سپانلو ـ مهدی بهره مند و چند تن دیگر که نام نشانی از آنان در دست نداریم . … و این آغاز این نهضت پان ایرانیسم بود.

این جوانان پس از ورود به دبیرستان پایه کوششهای میهن پرستانه را نهاده و با نامهای انجمن ایران دوست ـ جویندگان ـ رستاخیز ملی ایران ـ نهضت محصلین و . . . به همراه گروه دیگری از جوانان وطن پرست دست به مبارزه زدند

مکتب پان ایرانیسم به صورت جلوه تشکیلاتی نهضت پان ایرانیسم از پانزدهم شهریور ماه ۱۳۲۶ بنیان گذاری و تا پایان شهریور ماه ۱۳۳۰ به کوشش ادامه داد .

حزب پان ایرانیست جهت پرورش نیروهای اداره کننده کشور از دیماه سال ۱۳۳۰ بربنیاد مکتب پان ایرانیسم شکل گرفت و تا امروز با نیز به کوشش های خود در راه آرمان ایران بزرگ در پهنه سیاست ادامه داده است. باشد که در راه ایرانی بزرگ و آباد و آزاد با نظامی شایسته ملت بزرگ ایران و حکومتی ایرانپرست و آرمانخواه دست در دست یکدیگر بگذاریم. در روز های آینده با نزدیک شدن به ۱۵ شهریور روز بنیاد مکتب پان ایرانیسم، فیلمهای سخنرانی هموندان (اعضا) شورای عالی رهبری و جزوه های آشنایی با نهضت،مکتب و حزب در چارچوب پی دی اف روی تارنما جای خواهد گرفت.

به امید ایرانی آباد و آزاد در سایه حاکمیت ملی

***
بامداد خونین سوم شهریور1320

فرهاد باغبانی

* جانبازی‌های فرزندان فداکار ایران‌زمین و پایداری نیروی دریایی شاهنشاهی ایران در این روزیادباد

* ننگ بر متجاوزین به ایران‌زمین

* پرچم‌های دزدیده شده ایران در سوم شهریور ۱۳۲۰ را باید از جهان‌خواران پس گرفت.

* چرا رسانه های عمومی در برابر اشغال ایران سکوت کرده اند؟

* چرا دستگاه دیپلماسی ازقوای اشغالگر متفقین طلب خسارت و غرامت نمی کند؟

بعضی از روزها وحوادث تاریخی را نباید از یاد برد. رویدادهایی که برسرنوشت ملی ایرانیان تاثیری مهم داشتند. هر قدر از عمر این روزها می‌گذرد، همزمان در روح و روان تاریخی یک ملت ماندگارتر می‌شوند. ازجمله می‌توان به پیروزی‌هایی همچون روز فتح بابل به دست کورش بزرگ و سرایش شاهنامه به دست حکیم فردوسی یا صدور فرمان مشروطه و.. نام برد.

همچنین می‌توان از شکست سپاه یزدگردسوم در قادسیه و نهاوند؛ شکست سربازان شاه اسماعیل صفوی در دشت چالدران با همه جانفشانی ها و یامرگ و قتل نابهنگام نادرشاه و یا کشته شدن آقامحمدخان درکودتایی ننگین درشبی آلوده وآکنده به ننگ خیانت و دشمنی با ایران، نام برد. ولی اشغال ایران در سوم شهریور20 گویی از جنس ونوع دیگری است. روزی که وجدان ایرانی احساس شرمساری و نگونبختی می کند.

در بامداد سوم شهریور 1320 انگلیس و روسیه از شمال و جنوب هرکدام به بهانه واهی و دروغین حمایت ایران از آلمان‌، به ایران حمله ور شدند. نمایندگان سیاسی وسفرای دو کشور انگلیس و شوروی در یادداشتی به علی منصور نیت خود را به اطلاع دولت ایران رساندند. آن‌ها در یادداشت خود عنوان کردند که: «چون دولت ایران در پاسخ به درخواست‌های 21 تیرماه و 25 مرداد ماه سال 1320 شمسي ، دولت‌های انگلیس و شوروی، در این موقع تاریک و خطرناک، سیاست مبهم در پیش گرفته و اظهارات و تذکرات دوستانه ما را با حسن نیت تلقی نکرد و در بیرون کردن عمال آلمانی هیچ گونه اقدامی نكرد، بدین جهت دولت‌های شوروی و انگلیس ناگزیر دیدند، به نیروهای مسلح خود دستور دهند از مرزهای ایران عبور كنند و اینک با کمال تأسف به آقای نخست وزیر اطلاع می‌دهیم که واحدهای شوروی و انگلیس طبق دستور ستادهای مربوطه خود وارد خاک ایران شدند و مشغول پیشروی هستند».

نیروی انگلیس در جنوب و مغرب خطی که از نقاط خانقین، کرمانشاهان،خرم آباد، مسجد سلیمان، هفتگل، گچساران، رامهرمز و بندر دیلم و نیروی شوروی در شمال خطی که از قصبه اشنو، حیدر آباد، میاندوآب، زنجان، قزوین، خرم آباد، مازندران، بابل، زیرآب، سمنان، دامغان، شاهرود، علی آباد تا رود اترک می‌گذشت مستقر شدند. «قائم مقامی، 1354، ص 67؛»حمله نیروهای شوروی نیز از مرزهای شمالی صورت گرفت. این نیروها هنگام حمله به ایران دست به تبلیغات وسیعی پیرامون توجیه ورود ارتش سرخ به ایران زدند.آن‌ها با تبلیغات وسیعی که در روزنامه‌های طرفدار و توسط ستون پنجم خود انجام می‌دادند، آلمان‌ها را به عنوان جاسوس و ارتش سرخ را حامی مردم ایران معرفی می‌ كردند.(روزنامه افکار خلق، نهم شهریورسال 1320 شمسي)

در چنین شرایطی بود که محمد علی فروغی سیاستمدار کهنه کار انگلوفیل باردیگر وارد میدان سیاست ایران شد . او استاد اعظم لژفراماسونری در ایران بود و روابط پیدا و پنهان وی با دولت انگلستان از سال ها قبل شکل گرفته بود. بنا بر وجودهمین روابط ،رضاشاه در آن روزهای ملتهب و بحرانی فروغی را فراخواند از طریق وی انگلیس ها را راضی به تداوم سلسه پهلوی نماید تا انتقال قدرت به آرامی انجام پذیرد. وظیفه ای سنگین ودشوار که تنها از عده فروغی برمی آمدو وی سرانجام توانست انگلیس ها را که دشمنی عجیبی با دربار داشتند قانع کند که محمدرضاپهلوی ولایت عهد، سوگند پادشاهی یادنماید.

فروغی اصرار عجیبی به برکناری و استعفای رضاشاه داشت وی حتی استعفا نامه‌ رضا شاه را تنظیم کرد : « نظر به اینکه من، همه قوای خود را در این چند ساله مصروف امور کشور کرده ناتوان شده‌ام حس می‌کنم اینک وقت آن رسیده که یک قوه بنیه جوان تری به کارهای کشور که مراقبت دایم لازم دارد بپردازد که اسباب سعادت ملت ایران را فراهم آورد. بنابراین، امور سلطنت را به ولیهعد و جانشین خود تفویض کرده و از کار کناره گيري كرد.از امروز که 25 شهریور ماه 1320 است عموم ملت از کشوری و لشکری، ولیعهد و جانشین قانونی مرا به سلطنت بشناسند و آنچه از پیروزی مصالح کشور نسبت به من می‌کردند نسبت به ایشان هم منظور دارند.( درباره سوم شهریور و نقش ایران در جنگ جهانی دوم، ص 115؛روزنامه اطلاعات، شماره 4651)

ایران اشغال و رضاشاه به تبعیدی ناخواسته به جزیره موریس فرستاده شد.در این میان ملت و ارتش وطن‌پرست ایران بی‌گمان آماده هرگونه فداکاری و نبردی جانانه در برابر هر بیگانه‌ای بود ولی شوربختانه دراین روز سران ارتش بویژه «تیمسار نخجوان» بدون اطلاع رضاشاه دستور تسلیم‌شدن ارتش را می‌دهند.گفته می شود رضا شاه احمد نخجوان کفیل وزارت جنگ و سرتیپ ریاحی را که به دستور آنها پادگان‌ها تخلیه و عموم نظامیان از ادامه خدمت مرخص شده بودند را به سختی با عصای معروفش کتک زد،پاگون های آنها را کند و سرنوشت آنها را به دادگاه نظامی سپرد. او همچنین گفت که شماها خائن هستید و نانی که ملت ایران برای حفاظت ایران به شما داده حرامتان باد. «نقل به مضمون»

در این میان جز تنی چند از امرای ارتش همچون (تیسمار دریادار غلامعلی بایَنُدر فرمانده نیروی دریایی ایران در خرمشهر شهید شد) مقاومت چندانی صورت نگرفت.همچنین خلبانان جوان و وطن پرست نیروی هوایی ترک خدمت و تحویل هواپیماها را نپذیرفتند و بر ضد فرمانده خود «احمد خسروانی» قیام و او را بازداشت کرده بودند. آنها بدون اطلاع فرماندهان هواپیماهای جنگنده را به پرواز درآوردند و به مقابله با نیروی هوایی شوروی پرداختند. این اقدام آنان نه تنها تشویق نشد بلکه چند واحد نیروی زمینی که هنوز در تهران بودند عازم تصرف پادگان هوایی «قلعه‌مرغی» شدند که به درگیری بین دو گروه منجر شد.

ولی دیگر برای اقداماتی از این دست دیرشده بود. خنجر خیانت بار دیگر پهلوی ایران مظلوم را درید. ایران درعین رعایت بی طرفی در جنگ جهانی دوم به اشغال دو دشمن دیرینه خود روس و انگلیس درآمد. ایران پل پیروزی قوای اشغالگرنام گرفت وسرنوشت جنگ جهانی دوم را تغییر داد.

ملت ها در برابر هم قیدی ندارند،هر شکست خارجی ناشی ازضعف و خیانت داخلی است

ذکالملک فروغی دراجرای منویات انگلیسی ها نقش مهمی داشت . تسلیم دربرابر بیگانه و فرار از جبهه نبرد بر همه صفحه زندگی سیاستمدران و ارتشیان انگلوفیل و روس فیل نقش بسته و هرگز پاک نخواهد شد.

درهر نبردی شکست و پیروزی وجود دارد. این‌دو همزاد یکدیگراند. مهم برخاستن و مقاومت پس از هر شکستی است. هیچ کس ناپلوون راپس از شکست در واترلو متهم به خیانت نکرده است. “رومل” روباه صحرا با اذعان به شکست در برابر “مونتگمری” فرمانده انگلیس در نبرد العلمین ، همیشه حتی برای هیتلر، قهرمان جنگ بود. شکست لهستان و روسیه در ابتدای جنگ جهانی دوم از آلمان نازی باعث نشد که مردم آن‌ها انگ خیانت به سیاستمداران و سران ارتش بزنند.

سوم شهریورماه روز «یورش اهریمن» است؛ روز ننگ و خیانت سیاستمداران و امرای ارتش بی‌آزرم و بی وطنی است که به مادر میهن آن هم در حساسترین لحظات تاریخ پشت کردند.تاریخ ایران ننگین‌ترین شکست‌های خود را در جنگی که ارتش نجنگید و سربازها ازپادگان‌ها گریخته بودند،تقبل کرد. سوم شهریور20 تنها شکستی است که میهن ما با کمترین مقاوت تسلیم بی‌قید و شرط دشمن شد. دراین روز غرور و ناموس ملی ما جریحه‌دار شد.

دریادار غلامعلی بایندر فرمانده نیروی دریایی در شهریور20

البته جانفشانی‌های سربازان فداکاری که از دستور سران ارتش سرپیچی کردند و جان بر سر پاسداری از میهن نهادند، هرگز از یاد نمی روند. درود بر روان تیمسار دریاداردریادل غلامعلی بایندر فرمانده نیروی دریایی جوانسال ایران که مردانه و دلاورانه برابر بیگانه ایستاد و به شهادت در راه میهن مفتخر گردید. درود بر روان ناخدا سوم شهید حسن میلانیان، شهید ناخداسوم نصراله نقدی، شهید ناوبان ابراهیم هریسچی، شهید ناوبان یکم کهنمویی، شهید ناوسروان یدالله بایندر و….

درود برهمه سربازان گمنامی که در بامداد خونین سوم شهریور20کشته شدند ولی از خاک و خون و غرو ملی خویش پاسداری نمودند. شادباد !شاد باد! شاد باشید ای شهیدان راه ایران که به قرن ها در دل دشت ها ،کوه ها و دریاهای میهن به خون خود کفن پوشیده و خفته اید. نام شما و یاد شما،افتخار ماست و درس زندگی ما.

***

شهریورشوم، به مناسبت سوم شهریور روزی که متفقین جنگ جهانی دوم به خاک ایران هجوم آوردند.

حیدررقابی – هاله

از شام مرگ، شوم تر وتیره گون تر است

روزی که بر وطن برسد پای اجنبی

خواهد ز ما جدائی هر پاره خاک ما

جز این نبود و نیست تقاضای اجنبی

لیک همواره ملت ایران باستان

خندد بدین توقع بیجای اجنبی

تا نشنود بگوش خود این نغمه های شوم

گیرد بدست همت خود نای اجنبی

کاری کند با اجنبی بد گهر که کرد

با نوکران خائن و رسوای اجنبی

آری که نشنود آوای شوم آن

شهریوری که بشنود آوای اجنبی

(بایندر) آن فدائی میهن که رفت

تا از وطن بریده شود پای اجنبی

سیما ز خون بآب وطن شست و جان سپرد

هرگز نگه نکرد بسیمای اجنبی

دیگر بخاک تیره گوراست جای ما

خاک وطن اگر بشود جای اجنبی

ما تن به مرگ داده و از جان گذشته ایم

مارا بدینقرار چه پروای اجنبی

آزاد ملتی که بپوشد قبای مرگ

این جامه را بریده به بلای اجنبی

دشمن گذشت و محنت دیروز ما گذشت

بنگر تو (هاله) محنت فردای اجنبی

حیدر رقابی (هاله) دوم شهریور ۱۳۳۰

برگرفته از نشریه ساسانی(ارگان حزب پان ایرانیست) شماره ۳۶

***

اسامی جانباختگان ارتش ایران در ۳ شهریور ۱۳۲۰ که در مقابله با قوای انگلیس به شهادت رسیدند

بغیر از لیست شهدای اعلام شده نیروی دریایی در بالا۵۹۱ نفر دیگر از درجه داران و ناویان وظیفه رشید و فداکار نیروی دریایی شاهنشاهی در ساعت ۴ صبح سوم شهریور ۱۳۲۰ در حمله ناجوانمردانه قوای مهاجم انگلیس به سواحل جنوب کشور بشهادت رسیدند.

تعدادی از درجه داران و سربازان آتشبار ضدهوایی لشگر تبریز که واحدشان ۳ هواپیمای شوروی را سرنگون ساخته بودء در روز ۵ شهریور ۱۳۲۰ در ناحیه بین مراغه و میانه توسط قوای زرهی شوروی بشهادت رسیدند.

در روز ۴ شهریور ۱۳۲۰ در ساعت ۴ بامدادء عده ای از افراد نگهبانان مرزی لشگر گرگان که در امتداد رود “اترک” استقرار جسته بودند مورد حمله نیروهای روسیه قرار گرفته و در راه انجام وظیفه مقدس خود بشهادت رسیدند.

صبح جمعه هفتم شهریور نیز پس از ترک مقاومت ارتش شاهنشاهیء در اثر حملات هواپیماهای شوروی – ۲۰۳ نفر دیگر از سربازان و اهالی در شهر رشت و ۷ نفر در بندر پهلوی و ۲۹ نفر در لاهیجان کشته شدند.

همچنین تعداد زیاد دیگری از مرزبانان و سربازان ارتش شاهنشاهی که در برابر تجاوز نیروهای بیگانه انگلیس و روسیه در شهریور ۱۳۲۰ بشهادت رسیدند.

***

وطن پرستی۳ سرباز فداکار ایرانی که سرلشگر دشمن را به احترام واداشتند…

یاد مقاومت دلیرانه سه مرزدار ایرانی مرز جلفا در سوم شهریور ۱۳۲۰ در برابر تجاوز روس ها را زنده نگاه داریم.

مزار شهدای گمنام در کنار رود ارس که به تنهائی در مقابل ارتش متجاوز روس ها مقاومت کردند

ساعت چهار صبح روز سوم شهریورماه سال ۱۳۲۰ به سرجوخه ملک محمدی در پاسگاه مرزبانی جلفا در آذربایجان‌شرقی خبر می‌دهند لشکری عظیم از ارتش سرخ شوروی به سوی مرز می‌آید و قصد دارد از «پل آهنی» گذشته و وارد کشور شود.

سرجوخه خبر را به تبریز مخابره می‌کند و از آنجا هم به تهران.
از پایتخت دستور می‌آید که پادگان را تخلیه کنید…

سرجوخه جسور خطاب به سربازانش می‌گوید: «هرکسی می‌خواهد، برگردد. من این جا می‌مانم. می‌خواهم از کشور مقابل اجنبی‌ها دفاع کنم.» ملک محمدی همراه با سرباز عبدالله شهریاری، سیدمحمد رایی هاشمی و سرباز دیگری هم قسم می‌شوند و می‌مانند.

هنگامی که نخستین نفربر شوروی قصد عبور از پل آهنی را دارد سرباز شهریاری به سوی راننده آن شلیک می‌کند و سرباز روس را از پای درمی‌آورد. درگیری سنگینی بین نیروهای کاملاً مسلح ارتش شوروی و سرجوخه و ۳ سربازش در می‌گیرد.
این درگیری به گفته شاهدان ماجرا که مشروح آن در اسناد آکادمی نظامی روسیه هم موجود است ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد و در نهایت سرجوخه محمدی همراه با دو سرباز دیگرش عبدالله شهریاری و سید محمد رایی هاشمی زیر آتش شدید توپخانه لشکر ۴۷ شوروی به شهادت می‌رسند.
نفر چهارم برای رساندن خبر ورود لشکر ۴۷ به دستور سرجوخه ملک محمدی ساعتی پیش از شهادت همرزمانش بسوی تبریز رفته بود.

سرلشکر نوویکف، فرمانده لشکر ۴۷ شوروی وقتی متوجه می‌شود که سربازان ایرانی کشته شده‌اند از پل آهنی عبور می‌کند و وارد خاک کشور می‌شود. او وقتی فهمید ۴۸ ساعت است که تنها با ۳ سرباز جنگیده، به نشانه احترام یکی از درجه‌هایش را از روی دوشش باز کرد و روی سینه سرجوخه محمدی گذاشت و از چوپانی خواست ۳ سرباز شجاع را به شیوه مسلمانان کنار پل آهنی دفن کند.

تدفین این ۳ سرباز به‌خاطر وطن‌پرستی‌شان با تشریفات نظامی از سوی لشکر ۴۷ ارتش دشمن صورت گرفت.

بر روی سنگ آرامگاه هر سه نوشته شده است: آرامگاه ژاندارم شهید …، که در شهریور ماه ۱۳۲۰ در راه انجام وظیفه در مقابل مهاجمین ایستادگی و به شهادت رسیده است.

درسال ۱۳۷۵ هجری شمسی آرامگاه این مرزبانان بازسازی شد و هر هفته مراسم ادای احترام توسط نیروی مرزبانی ناجا بر سر مزار این مرزبانان انجام می شود.

بر بالای آرامگاه آنان این شعر نقش بسته است:
« هرچند آغشته شد به خون پیرهن ما
شد جامه سربازی ما هم کفن ما
شادیم ز جانبازی خود در شکم خاک
پاینده و جاوید بماند وطن ما »
منبع؛قلم و فرهنگ

پاینده ایران
کانال اتحادیه کشورهای وارث تمدن ایرانی
https://t.me/CUIIC

***

تصاویری از شهدای ارتش شاهنشاهی ایران که توسط قوای اشغالگر به شهادت رسیدند

*در آستانه سالروز اشغال ایران توسط قوای اشغالگر بریتانیا و شوروی در جنگ جهانی دوم در شهریور ۱۳۲۰ و تبعید پادشاه ایران رضاشاه کبیر، تا سوم شهریور تصاویری از شهدای ارتش شاهنشاهی ایران که توسط قوای اشغالگر به شهادت رسیدند در کانال خبری پان‌ایرانیست منتشر می‌شود. این تصاویر از آرشیو روزنامه پرچم متعلق به احمد کسروی می‌باشند که در اولین سالروز اشغال ایران به دست متفقین، در شهریور و مهرماه ۱۳۲۱ به چاپ رسیدند.
@Paniranist
 – نامه پان ایرانیسم :با سپاس از سازمان جوانان حزب پان ایرانیست برای چاپ این تصاویر تاریخی.
شهید دریادار غلامعلی بایندر فرمانده نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ایران در پیش‌آمد شهریور ۱۳۲۰ در کنار همراهش سروان مکری‌نژاد در خرمشهر و با رگبار مسلسل قوای اشغالگر بریتانیا به شهادت رسید. برادر کوچکتر ایشان ناوسروان یدالله بایندر نیز در بندر پهلوی توسط نیروهای اشغالگر شوروی شهید شد.
شهید سروان مکری‌نژاد از افسرانی که در پیش آمد شهریور ۱۳۲۰ به همراه دریاسالار بایندر فرمانده نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ایران در جبهه جنوب و در نزدیکی خرمشهر با رگبار مسلسل نیروهای اشغالگر بریتانیایی به شهادت رسید.
شهید ناخداسوم نقدی یکی از افسرانی که در پیش‌آمد شهریور ۱۳۲۰ در جنوب توسط قوای اشغالگر بریتانیا به شهادت رسید.
شهید ناوسروان یدالله بایندر از افسرانی که در پیش‌آمد شهریور ۱۳۲۰ بدست قوای اشغالگر شوروی در بندر پهلوی به شهادت رسید. وی برادر کوچکتر شهید دریاسالار غلامعلی بایندر بود که در همان روز در جنوب و به دست قوای اشغالگر بریتانیا به شهادت رسید.
شهید ناوبان ابراهیم هریسچی از افسرانی که در پیش‌آمد شهریور ۱۳۲۰ بدست قوای اشغالگر بریتانیا در خلیج فارس به شهادت رسید.
شهید سروان احمد نهضتی تبریزی در پیش‌آمد شهریور ۱۳۲۰ توسط قوای اشغالگر به شهادت رسید.
شهید ستواندوم اقبالی در پیش‌آمد شهریور ۱۳۲۰ در قطور (آذربایجان غربی) توسط قوای اشغالگر به شهادت رسید.
شهید ستوان‌سوم ارشاد نخجوان در پیش‌آمد شهریور ۱۳۲۰ در اطراف ماکو توسط قوای اشغالگر شوروی به شهادت رسید.
شهید سروان ثنایی از افسرانی که در پیش‌آمد شهریورماه ۱۳۲۰ در رضاییه شهید شد.
***

حزب پان ایرانیست
همبستگی‌ ملی‌ . یکپارچگی ایران . حاکمیت ملت
هم میهن گرامی‌: برای ایرانی یکپارچه، آزاد، آباد، سربلند و دمکرات با حاکمیت ملت به ما بپیوندید
کنون ای هم وطن ای جان جانان / بیا با ما بگو پاینده ایران

درخواست هموندی
hamvandi@paniranist.org

شبکه های اجتماعی نامه پان ایرانیسم

تارنما: www.paniranism.info
فیسبوک: facebook.com/nameh_paniranism
تویتر: twitter.com/paniranism
تلگرام: t.me/Naameh_Pan

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Copyright©2010-2018.