شماره 149، یک سده تلاش پانعربیسم برای تجزیه خوزستان

هم میهن گرامی, مهر نموده و ما را در پخش نامه پان ایرانیسم یاری نمایید. سپاس!

نامه پان ایرانیسم

شماره 149، دوشنبه 10 امرداد ماه 1401، 1 سپتامر 2022

 

درود بر هم میهنان گرامی

مطالب زیر تقدیم میشوند

یک سده تلاش پانعربیسم برای تجزیه خوزستان، علی عسکری
به مناسبت سالگرد درگذشت استاد هنر «محمد نوری»، هما ارژنگی
تاثیر شاهنامه در ادبیات کشورهای دیگر، جلال خالقی مطلق
پاسخ شجاعانه فاطمه سپهری به پرسش اشکبار شاه در آخرین روزهای زندگی!!!
سالروز گرامیداشت فیلسوف بزرگ ایرانی شهاب الدین سهروردی، خوزستان پاره تن ایران زمین است
حضور پان ایرانیست‌ها و سخنرانی حجت کلاشی بر سر مزار اکبر محمدی

یک سده تلاش پانعربیسم برای تجزیه خوزستان

علی عسکری

منکوب کردن خزعل توسط رضاشاه تنها موجب خشم پانعربیستهای درون خوزستان نشد، بلکه پانعربیستهای دیگر کشورهای عرب نیز پس از این شکست تاریخی، از آن تاریخ تا امروز خشم و تحقیر تاریخی خود را با روشهای مختلف بروز می دهند.

یکی از روشهای سیستماتیک آنها تحریف تاریخ و واقعیات تاریخی خوزستان در کتب درسی مدارس کشورهای خود است. عراق در دوره حزب بعث و به دستور صدام و همچنین حکومت سوریه در دهه پنجاه میلادی با تدریس دروغین تاریخ خوزستان، عمق کینه، حقارت و حسادت خود را نشان می دادند که همچنان نیز ادامه دارد.

در کتب تاریخ، جغرافیا و علوم اجتماعی کشورهای عراق و سوریه نام خوزستان، الاحواز آمده و خوزستان را سرزمین اشغال شده جهان عرب توسط ایرانیان عنوان شده است. در واقع امروزه می شود فتنه و ریشه تحریف نام اهواز را در مدارس این کشورها جستجو کرد. تحریفی که امروزه لقلقه دهان تجزیه طلبان درون و بیرون کشور است.

بطور خاص در کتاب “تاریخ معاصر وطن عربی” در عراق آمده است: در دوره رضاشاه جاه طلبی ایران در خلیج [فارس] موجب شد نظامیان ایران با کمک انگلیس منطقه احواز را از عربها گرفته و به ایران الحاق کنند. ادعای تاریخی این کتاب چیزی جز دروغ و تحریف واقعیات روشن یک سده اخیر اس. اما همانطور که نام این کتاب مشهود است، از دید پانعربیستهای عراق و جهان عرب، خوزستان درون وطن عربی قرار دارد. دقیقا موضعی که غیر از تجزیه طلبهای بیرون کشور، هویت طلبهای داخلی یا همان تجزیه طلبان داخلی، نیز آن را پیگیری می کنند. مهمترین ابزار آنها نیز تحریف تاریخ خوزستان(تمدن ایلامیان)، اصرار به تغییر نام برخی شهرها، ساختن آیینهای من دراوردی مانند گرگیعان، تبدیل جشن دینی فطر به عید ملی عربی و … .

در کتابهای درسی سوریه نیز به موضوع خوزستان چنین اشاره شده است:
اشغال احواز و جزایر عربی(تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی) از جانب ایران در راستای سیاستهای استعماری بوده که به اشغال مناطقی مانند اسکندرون، سبته و ملیله و جزایر جعفری در مغرب عربی و اسپانیا مرتبط است.

پس از آن نیز حزب پانعربیستی و نژادپرست بعث عراق به سرکردگی صدام حسین تلاشی دوباره برای الحاق خوزستان به ارض عربی کرد. او با گفتن خوزستان عربستان است و خرمشهر محمره و اینجا سرزمین عربی است، به خوزستان حمله نظامی کرد.

در واقع پس از سرکوب خزعل که تلاشهایی برای تجزیه خوزستان داشت، تا امروز رویای الحاق خوزستان به جهان عرب، بعنوان بخشی از وطن عربی، توسط جریان فاشیستی و متوهمانه پانعربیستی ادامه دارد.

در دوره پس از انقلاب ۵۷ با توجه به کمرنگ شدن ارزشهای ملی و بسط اندیشه های دینی و برجسته کردن آن که موجب عدم بالانس هویتی شده است، فرصت بیش از گذشته برای کشورهای بیگانه منطقه و فرامنطقه ای و خائنین داخلی فراهم شده است و این موجب رشد گرایشهای ایران گریز در کشور به خصوص خوزستان شده است. توجه نشان دادن به ارزشهای ملی و برجسته کردن فرهنگ و هویت ایرانی می تواند به مهار بحران قومگرایی که در تضاد با امنیت ملی و منافع ملی است مقابله کرد و آرامش را به خوزستان بازگرداند. این استراتژی به معنای کمرنگ شدن ارزشهای دینی و مذهبی نخواهد بود.

***

به مناسبت سالگرد درگذشت استاد هنر «محمد نوری»

هما ارژنگی

زادروز: یکم دیماه ۱۳۰۸
درگذشت: نهم امرداد ۱۳۸۹
محمد نوری در اول دی ماه 1308 به دنیا آمد. او آواز را نزد خانم”اولین باغچه ‏بانو” و تئوری موسیقی را نزد سیروس شهردار و فریدون فرزانه، اساتید هنرستان عالی موسیقی، فراگرفت. وی شیوه آواز خود را متأثر از بافت و غنای زخمه‌ایِ اساتیدی چون حسین اصلانی، ناصر حسینی، و محمد سریر می‌داند. دهه بیست، دوران آغاز نوعی تفکر در شعر و موسیقی آوازی درمیان مردم ایران، به‏ویژه نسل جوان بود که بخشی را می‌توان متأثر از نشر و پخش وسیع‏تر موسیقی علمی و آثار فولکلور کشورهای مختلف جهان ازطریق رادیو و صفحات گرامافون دانست. «محمد نوری» در همین سال‏ها – سنین نوجوانی – با خواندن اشعار نوینی که روی نغمه‌های روز مغرب‏زمین و برخی قطعات کلاسیکِ آوازی سروده شده‏بود، کار خوانندگی را آغاز کرد. او طی سال‏های بعد، با تکیه بر تحصیلات هنرستانی و دانشگاهی خود، توانست هویت مستقلی به این اندیشه و گرایش ببخشد و با اجرای آثار اساتیدی که قبلاً ذکر آنان رفت، فضای متفکرانه‌ای به گونهٓ آوازیِ خویش دهد. آوازهای این استاد، طی پنج دهه، درمیان سه نسل، شأن و اعتبار ویژه‌ای کسب کرده‌است. این هنرمند در حاشیه سال‏های پرتلاش، با اجرای بیش از سیصد قطعه آوازی، تقریر و ترجمه مقالات و سرودن اشعاری از ترانه‌های ماندگار، بیش از پیش خود را در دل مردم این مرزوبوم جا داد. او اخیراً چند اجرا به نفع بیماران خاص داشت. صدای او برای نسل گذشته یادآور لحظه‌های خوب و مهربانی‏های سرشار، و برای نسل امروز، آفریننده شیرین‏ترین خاطرات است. وی ترانه‌های میهنی زیادی اجرا کرده‌است. یکی از مهمترین , زیبا ترین و معروف ترین ترانه های وی, جان مریم نام دارد.

***

تاثیر شاهنامه در ادبیات کشورهای دیگر

شاهنامه در آثار و روایات حماسی ارمنی، روسی، ازبکی و … تاثیر بخشیده است. پژوهنده ای آلمانی به نام پیریچک معتقد است که شاعر انگلیسی، ویلیام شکسپیر، در داستان هملت از روایت کیخسرو تاثیر گرفته است. او واسطه‌ی این تاثر را قوم سلت می‌داند.

بیش از همه داستان رستم و اسفندیار و موضوع اختلاف فردوسی و محمود و روایت مربوط به پایان زندگی فردوسی، شاعران را در مفرب‌زمین متاثر ساخته است.

در سال 1823 شاعر انگلیسی ماثیو آرنولد، منظومه ای بر اساس داستان رستم و سهراب سرود. پانزده سال بعد، در سال 1838 شاعر آلمانی فریدریش روکرت، منظومه‌ای در دوازده بخش بر اساس همین داستان به نظم درآورد. یازده سال بعد همین داستان را شاعر روس، واسیلی آندری‌یوویچ ژوکوفسکی، سرود. این هر سه اثر در ادبیات کشورهای خود به شهرت رسیدند.

از میان قطعه‌های کوتاه‌تر، که متاثر از زندگی فردوسی سروده شده‌اند و به شهرت رسیده‌اند، یکی قطعه‌ای از شاعر آلمانی هانریش هاینه، بر اساس روایت رسیدن صله‌ی محمود پس از مرگ فردوسی به طوس. دیگر قطعه‌ی زیارت تیمور از آرامگاه فردوسی سروده‌ی شاعر فرانسوی فرانسوا کوپه. دیگر قطعه‌ای که شاعر انگلیسی سر ادموند ویلیام گاس سروده است.

«جلال خالقی مطلق، مقاله “فردوسی” در کتاب “فردوسی و شاهنامه‌سرایی”، ص 253 و 254»

***

پاسخ شجاعانه فاطمه سپهری به پرسش اشکبار شاه در آخرین روزهای زندگی!!!

***

سالروز گرامیداشت فیلسوف بزرگ ایرانی شهاب الدین سهروردی

۸ امرداد سالروز گرامیداشت فیلسوف بزرگ ایرانی شهاب الدین سهروردی گرامی باد
وی زاده قرن ۶ ه. ق در سهرورد زنجان بوده است.
سهروردی زنده کننده حکمت خسروانی ایران باستان است.

خوزستان پاره تن ایران زمین است

***

حضور پان ایرانیست‌ها و سخنرانی حجت کلاشی بر سر مزار اکبر محمدی

***

هواداران حزب پان ایرانیست در برونمرز
همبستگی‌ ملی‌ . یکپارچگی ایران . حاکمیت ملت
هم میهن گرامی‌: برای ایرانی یکپارچه، آزاد، آباد، سربلند و دمکرات با حاکمیت ملت به ما بپیوندید
کنون ای هم وطن ای جان جانان / بیا با ما بگو پاینده ایران

به پان ایرانیست ها بپیوندید
اندیشه وحدت بخش پان ایرانیسم و کوشش در حزب پان ایرانیست و سازمان جوانان حزب پان ایرانیست یگانه راه نجات ایران از تجزیه و فروپاشی است.

***

درخواست هموندی
hamvandi@paniranist.org
شبکه های اجتماعی نامه پان ایرانیسم

تارنما: www.paniranism.info
فیسبوک: facebook.com/paniranistparty
تویتر: twitter.com/paniranism
تلگرام: t.me/Naameh_Pan

 

شبکه‌های اجتماعی حزب پان ایرانیست

تارنما:www.paniranist.info
اینستا گرام: paniranist.party
تلگرام http://t.me/paniranist
فیسبوک:Fb.com/paniranist.info
تویتر:paniranist_info@

 

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Copyright©2010-2018.