شماره ١٠٣ – نگرانی شدید از وضعیت سلامتی حسین رونقی ملکی

درفش ملی ایران

نامه پان ایرانیسم
شماره ١٠٣ – دو شنبه ٤ شهریور ١٣٩٢ – ٢٦ اوت ٢٠١٣
www.paniranism.info iran@paniranism.info

 

درود بر هم میهنان گرامی

دیدار اعضای حزب پان ایرانیست با مسعود لدنی زندانی سیاسی
نگرانی شدید از وضعیت سلامتی حسین رونقی ملکی
یگانگی تاریخی و هویتی ایران و آذربایجان
پاسخ کوبنده نتیجه ستار خان سردار ملی ایران به تجزیه طلبان

پاینده ایران


دیدار اعضای حزب پان ایرانیست با مسعود لدنی زندانی سیاسی

اعضای حزب پان ایرانیست روز گذشته یکم شهریور ماه با مسعود لدنی زندانی سیاسی ملی مذهبی در شهر اهواز دیدار کردند.

Kalashi Ahvaz

در این دیدار که باحضور حجت کلاشی و چند تن از اعضای حزب پان ایرانیست صورت گرفت، مباحثی پیرامون فعالیت نیروهای ملی در مقابل خلق عرب خوزستان و وضعیت زندانیانی چون ابوالفضل عابدینی، ضیا نبوی و مجید دری در زندان کارون اهواز مطرح شد.

مسعود لدنی که هم اکنون در مرخصی دو هفته ای به سر می برد، از فعالان سیاسی پرسابقه استان خوزستان است که از اواسط دی ماه سال گذشته برای گذراندن حکم خود روانه زندان کارون اهواز شده است. او در طی این مدت بدلیل شرایط نامناسب زندان دچار ناراحتی‌های جسمی متعدد از جمله درد شدید پا شده است.

مسعود لدنی در دادگاه انقلاب اهواز به دو سال حبس تعزیری محکوم حکمی شد که در دادگاه تجدید نظر عینا مورد تایید قرار گرفت.
وی دهه شصت نیز به مدت سه سال به جرم هواداری از اندیشه‌های دکتر شریعتی در زندان بود. بعد از آن از شغل معلمی اخراج شد و نمی‌توانست کار دولتی داشته باشد.

***

نگرانی شدید از وضعیت سلامتی حسین رونقی ملکی

«فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH)
پاریس ـ ژنو، 1 شهریور 1392 (23 آگوست 2013) ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، نگرانی عمیق خود را از اعتصاب غذای وب نگار و مدافع حقوق بشر ایرانی حسین رونقی ملکی، که حالش رو به وخامت می رود، ابراز می کند.

Hossein Ronaghi Malaki

حسین رونقی ملکی در اعتراض به مخالفت ادامه دار مسئولان با ادامه درمان پزشکی او در بیرون از زندان اوین تهران از روز 18 مرداد 1392 دست به اعتصاب غذا زده است. مادر او خانم زلیخا موسوی نیز برای جلب توجه به وضعیت بد او در روز 29 مرداد اعتصاب غذا را آغاز کرده است.

آقای رونقی ملکی از بیماریهای کلیوی، قلبی، و التهاب مثانه رنج می برد و پس از آغاز اعتصاب غذا دچار خونریزی کلیه، نوسان فشار خون و ضربان قلب شده است. او پیشتر چند بار تحت عمل جراحی کلیه قرار گرفته است زیرا کلیه های او پس از شکنجه های مکرر در دوره بازداشت شامل 13 ماه حبس انفرادی صدمه دیده‌اند.

آقای رونقی ملکی در روز 1 شهریور 1391 زمانی که در مرخصی پزشکی از زندان به سر به می برد به همراه ده ها نفر از فعالانی که برای کمک به زلزله زدگان به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بودند دستگیر شد (نگاه کنید به پیام رسانه ای برنامه نظارت به تاریخ 11 سپتامبر 2012).

او از زمان دستگیری در تاریخ 22 آذر 1388 و محکومیت به اتهام های «عضويت در گروه اینترنتی ايران پروکسی»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهين به رهبری» و «توهين به رياست جمهوری» حکم 15 سال زندان خود را می گذراند.

برنامه نظارت با قاطعیت بی توجهی وحشتناک به وضعیت سلامتی آقای رونقی ملکی را محکوم می کند و به تاکید می خواهد او فوری از امکانات مناسب پزشکی برخوردار شود.

برنامه نظارت همچنین از دولتمردان می خواهد فوری و بدون قید و شرط آقای رونقی ملکی و تمام مدافعان حقوق بشر را که در ایران در حبس خودسرانه هستند آزاد کنند، و به اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر و تمام عهدنامه های بین المللی حقوق بشر که ایران تصویب کرده، پایبند باشند.

تماس برای اطلاعات بیشتر:
· FIDH: Arthur Manet: + 33 1 43 55 25 18
· OMCT: Delphine Reculeau: + 41 22 809 49 39

ترجمه و پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر):
lddhi(at)fidh.org
فیس بوک
http://www.facebook.com/lddhi.fidh
Twitter: @fidh_fa

***

یگانگی تاریخی و هویتی ایران و آذربایجان

سعید بشیرتاش
گویا نیوز

Bashirtash

در هر يک از مقاطع اصلی تاريخی و هويتی، يگانگی ايران و آذربايجان مطلق است. در همه اين دوران‌های تاريخ‌ساز و تمدن‌ساز و هويت‌ساز، آذربايجان بخشی تفکيک‌ناپذير از ايران بوده است. آذربايجان بدون ايران بی‌هويت است و ايران بدون آذربايجان ناقص

بخش اصلی هويت هر فرد يا جامعه يا ملتی برآمده از تاريخ و گذشته اوست. مثالی بزنم: فرض کنيم کسی در خيابان در حال رفتن به سوی مقصدی است، ولی در يک آن حافظه خود را به طور کامل از دست می‌دهد. با از دست رفتن حافظه، او گذشته و تاريخ خود را گم می‌کند؛ و، در نتيجه، ديگر نمی‌داند کيست و از کجا آمده و به کجا دارد می‌رود. چنين کسی بخش اصلی هويت خود را از دست می‌دهد و همه چيز را بايد از صفر شروع کند، چرا که تاريخ و گذشته‌اش را از دست داده است. در اين حال، آنچه از هويتش برای او می‌ماند چيزی نيست جز جنسيت، فيزيونومی و زبانی که به آن سخن می‌گويد ــ البته زبان انسان بی‌تاريخ الکن خواهد شد. تاريخ به ما نشان می‌دهد که چه بوده‌ايم، چه هستيم، از کجا آمده‌ايم و به کجا می‌رويم. هيچ عنصری به اندازه تاريخ در شکل‌دهی به هويت فردی و ملی مؤثر نيست.

مدتی است که عده‌ای خودگم‌کرده با نام جعلی «هويت‌طلبی» در پی نفی هويت تاريخی مردم آذربايجان‌ و اشتراکات تاريخی، هويتی آنان با ساير ايرانيان اند. می‌دانيم که مقاطع اصلی يا نقاط عطف تاريخی بيش از هر بخش ديگری از تاريخ در ساختن هويت ملت‌ها نقش دارند. حال اگر به مقاطع و سرفصل های اصلی تاريخ ايران و آذربايجان نگاهی بيفکنيم، می‌بينيم که هويت تاريخی مردم آذربايجان چيزی نيست جز هويت تاريخی ملت يگانه ايران. آذربايجان بدون ايران فاقد تاريخ و هويت است، چراکه آذربايجان خود ايران است. برای روشن‌تر شدن مقصود بايد به مقاطع و سرفصل های اصلی تاريخ ايران و آذربايجان نگاهی ‌افکند. توجه داشته باشيم که تقسيمات زير (تاريخ باستان، تاريخ ميانه، تاريخ جديد، تاريخ معاصر) علمی است.

اولين دولت تاريخی و تاريخ باستان

اولين دولت تاريخی ايران دولت ماد بوده و ايران با دولت ماد وارد تاريخ سياسی جهان شده است. نام ديگر آذربايجان «ماد کوچک» بوده است. بدين ترتيب، آذربايجان در مقام بخشی از ملت يگانه ايران وارد تاريخ سياسی جهان شده است. آغاز تاريخ سياسی آذربايجان همانا آغاز تاريخ سياسی ايران است.

با تشکيل نخستين دولت تاريخی، ايران‌زمين دوران شکوه خود را آغاز کرد ــ دورانی نزديک به ١٤٠٠ سال. در اين دوران، ايران هميشه يکی از برترين قدرت‌های جهان و آذربايجان يکی از آبادترين بخش‌های آن بود. در آن زمان، اکثر مردم ايران، از جمله مردم آذربايجان، پيرو دين زرتشت بودند.

تاريخ ميانه

با سقوط ساسانيان در پی يورش اعراب، تاريخ باستان ايران و آذربايجان به پايان می‌رسد و تاريخ ميانه آغاز می‌گردد. رستم فرخزاد، که خود آذرابادگانی بود، فرماندهی ارتش ايران در برابر يورش اعراب را بر عهده داشت. پس از حمله اعراب، ايرانيان در سراسر سرزمين خود مقاومت کردند و يکی از چشم‌گيرترين مقاومت‌ها باز هم در آذربايجان رخ داد که به «قيام بابک خرمدين» مشهور شد.

در دوران ميانه، اکثر مردم ايران، از جمله مردم آذربايجان، از دين زرتشت به دين اسلام گرويدند. در اين دوران بود که زبان فارسی کنونی زبان مشترک ايرانيان شد. در سده‌هايی از اين دوران، ايران مرکز دانش و پيشرفت جهان بود. در اين دوران تاريخی، سراسر ايران، از جمله آذربايجان، چندصد سال هدف هجوم سپاهيان ترک آسيای مرکزی و مغولان بود ــ مهاجمانی که پس از چندی همگی ايرانی شدند و خود را «شاه ايران» ناميدند. هجوم سپاهيان ترک آسيای مرکزی به ايران تا اواخر سده نوزدهم ميلادی ادامه داشت. اما با آغاز حکومت صفويان و، در ادامه آن، حاکميت افشاريان و قاجاريان، سدی محکم در برابر پيشروی ترکان آسيای ميانه ايجاد شد. اين يورش‌ها سرانجام در اواخر سده نوزدهم ميلادی و با استيلای روس‌ها بر آسيای مرکزی پايان يافت. بدين ترتيب، در دوران تاريخ ميانه نيز، ايران و آذربايجان هم‌هويت و هم‌سرنوشت بودند.

تاريخ جديد

تاريخ جديد ايران با تشکيل دولت صفويه آغاز می‌شود و ايران کنونی را می‌توان ادامه تمدن صفويه دانست. دولت صفوی، که در آذربايجان شکل گرفت، وحدت سياسی را دوباره به ايران بازگرداند. بدين ترتيب، آذربايجان تاريخ جديد خود را نيز به منزله بخشی از ملت يگانه ايران آغاز می‌کند.

همچنانکه گفته شد، با تشکيل دولت صفويان، سرانجام پس از چند صد سال سد محکمی در برابر يورش های پی در پی ترکان آسيای مرکزی به ايران ايجاد شده و پيشروی آنان سد شد.

در اين دوران، تشيع به مثابه عنصری فرهنگی بخش مهمی از فرهنگ ملی ايرانيان شد. در دوران صفويه، شهرهای ايران، به ويژه اصفهان و تبريز، از آبادترين شهرهای جهان بودند. البته تبريز در پی يورش سپاهيان عثمانی ويران گشت و سالها طول کشيد تا دوباره آباد شود؛ اما متأسفانه به جايگاه پيشين خود برنگشت. در دوران قاجار، تبريز شهر دوم ايران و وليعهدنشين بود.

تاريخ معاصر

تاريخ معاصر ايران با انقلاب مشروطه آغاز می‌شود. در اين انقلاب، آذربايجان نقشی اساسی و تعيين‌کننده داشت. (البته عده کمی از تاريخ‌دانان آغاز تاريخ معاصر ايران را جنگ‌های ايران و روس می‌دانند ــ جنگهايی که باز هم محل وقوع بسياری از آنها آذربايجان بود و فرماندهی ارتش ايران را نيز عباس‌ميرزا، که خود را آذربايجانی می دانست، بر عهده داشت.) شايد کمتر انقلابی در جهان به شکوه و عظمت انقلاب مشروطه بوده باشد. آرمان‌های انقلاب مشروطه هنوز در جهان معتبر است ــ انقلابی که برخاسته از «مکتب تبريز» بود. پس آغاز تاريخ معاصر آذربايجان و ملت يگانه ايران باز هم يکی بوده است.

آرمان‌های انقلاب مشروطه اکنون با گذشت يک سده در ميان ايرانيان منتشر شده و نويددهنده آينده‌ای درخشان برای ايران است. با توجه به سقوط اتحاد جماهير شوروی، نشر افکار مدرن در ميان اغلب ايرانيان، ذخاير طبيعی ايران، موقعيت سوق‌الجيشی کشور، وجود صدها هزار متخصص در درون کشور، در صورت استقرار حکومتی دموکرات و ملی، ايران به سرعت يکی از ده قدرت برتر جهان خواهد شد ــ اتفاقی که خوشايند بسياری از بيگانگان نيست. ما راه انقلاب مشروطه در برقراری دموکراسی را بايد تا انتها طی کنيم؛ و آن گاه همه درها به روی ما باز خواهد شد.

در هر يک از اين مقاطع اصلی تاريخی و هويتی، يگانگی ايران و آذربايجان مطلق است. در همه اين دوران‌های تاريخ‌ساز و تمدن‌ساز و هويت‌ساز، آذربايجان بخشی تفکيک‌ناپذير از ايران بوده است. آذربايجان در جدايی از ايران بی‌تاريخ و بی‌هويت است، زيرا هويت و تاريخی يکسان با ايران دارد. آذربايجان جدا از ايران مانند فردی است که در خيابان يک آن حافظه خود را کاملاً از دست می‌دهد. چنين کسی همه چيز را بايد از صفر شروع کند و تاريخ و هويتی دروغين برای خود بسازد، البته اگر اصلاً چنين کاری ممکن باشد. در حالی که مردمانی که تنها چندصد سال تاريخ مشترک داشته‌اند خود را ملت‌هايی واقعی و کهن و تاريخی می‌نامند، درباره ايران و آذربايجان با اين تاريخ چندهزارساله مشترک چه بايد گفت؟ آذربايجان هميشه سر ايران‌زمين باقی خواهد ماند، چرا که آذربايجان بدون ايران بی‌هويت است و ايران بدون آذربايجان ناقص.

www.bashirtash.org
bashirtashsaeed@yahoo.fr

***

پاسخ کوبنده نتیجه ستار خان سردار ملی ایران به تجزیه طلبان

SattarKhan_Natijeh

پاسخ زیبا مقدم(نادری) نواده ستارخان به چند پانترک تفرقه افکن :
اینان از مردم اذربایجان نبوده و نیستند!
اگر پدر (ستارخان) زنده بود می دانست با انها چکار کند!
اگر گل باغدان آیریلسا ،بو لود لار داغدان آیریلسا ،منیم ایستکلی آذر بایجان ایران دان آیریلماز !
( برگردان پارسی : اگر گل از باغ جدا شود ، اگر ابرها از کوه جدا شود ، آذربایجان از ایران جدا نخواهد شد )
خلاصه مصاحبه ایشان:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Z49r-V8UYu4[/youtube]

***

پان ایرانیست ها و همه زندانیان سیاسی را آزاد کنید

FreeA.Abedini

FreeAbolzal

Abedini_Mother

Abedini dar Tazahorat

رزمنده پان ایرانیست ابوالفضل عابدینی پیش از زندان هنگام تظاهرات در مقابل سفارت شیخک نشین امارات

Saman Arayaman Ra Azad Konid

***

تارنمای نامه پان ایرانیسم
http://paniranism.info

تارنمای هواداران پان ایرانیسم:
www.paniranism.net

فیسبوک هواداران پان ایرانیسم:
www.facebook.com/paniranism

تارنمای حزب پان ایرانیست:
http://paniranist.org

فیسبوک حزب پان ایرانیست
www.facebook.com/paniranistparty

تارنمای سازمان جوانان حزب پان ایرانیست:
http://paniranist.info

تارنمای تریبون آزاد پان ایرانیست در خوزستان:
www.pan-iranist.net

کانال یوتیوب حزب پان ایرانیست:
http://www.youtube.com/paniranistparty

درفش ملی ایران

سازمانهای برونمرزی حزب پان ایرانیست
همبستگی‌ ملی‌ . یکپارچگی ایران . حاکمیت ملت
هم میهن گرامی‌: برای ایرانی یکپارچه، آزاد، آباد، سربلند و دمکرات با حاکمیت ملت به ما بپیوندید
iran@paniranism.info
www.paniranism.info

درخواست هموندی
www.paniranist.org/a.htm

کنون ای هم وطن ای جان جانان / بیا با ما بگو پاینده ایران

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Copyright©2010-2018.